Pionieren als groene gever

Groen, groener, groenst. Naast alle consumenten die duurzaam zijn gaan denken, staan er nu ook bedrijven op die groene relatiegeschenken aanbieden.

Jasper van den Bovenkamp

Een pen die zich binnen no time met Moeder Natuur verenigt. Of een appel met ingegraveerd logo. „In deze tijden van economische crisis groeit de verkoop van groene relatiegeschenken.”

Zo is er de BespaarBazaar. De online winkel pronkt met ’bewustwordingscadeautjes’ en milieuvriendelijke geschenken als de lichtpot die ’s nachts het licht verspreidt dat hij overdag opvangt en de douchecoach die mensen moet overhalen na een paar minuten de douchekraan weer dicht te draaien. De Ecogiftcompany schermt met T-shirts van organisch katoen en radio’s op zonne-energie. De ecobutton van Toppresent moet het milieu een handje helpen door pc’s met een druk op de knop in ’de meest economische slaapstand’ te helpen.

Vanuit zijn pand van Maxilia Relatiegeschenken bedient ook ondernemer Cor van Engelenhoven de markt met de merkwaardige geschenken. Het zijn vooral bedrijven, ministeries en non-profitorganisaties die zijn groene, met milieuvriendelijkheid doordrenkte aardigheidjes afnemen.

Dat zijn bijvoorbeeld presentjes als de nietloze nietmachine. Het apparaatje, dat in plaats van die lastig afbreekbare nietjes door pagina’s te jagen de bladzijden ponst en in elkaar vouwt, wordt geproduceerd van gerecycled plastic. De nietloze nietmachine is daarmee de ecologische processen op aarde meervoudig van dienst. Net als de schrijfmap van gerecycled leder en de zaklamp op zonne-energie.

Van Engelenhoven startte eind 2008 samen met compagnon Florus Floor de webshop greengiving.nl. In dat jaar kwamen de thema’s duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen pas echt in zwang. De Veenendaalse ondernemer vroeg zich af hoe hij daar binnen zijn bedrijf van relatiegeschenken op een creatieve manier op kon aansluiten. Van Engelenhoven: „Voor ik het wist, was de webshop geïndexeerd in Google. Een nog altijd groeiend succes. Vooral sinds het economisch wat minder gaat, lopen de zaken goed.”

Hoe komt dat toch, dat al die mensen warmlopen voor groene en duurzame cadeautjes, terwijl ze duurder zijn? Eric-Paul van Dijk van de Dierenbescherming, een van de klanten van Maxilia, weet het. „We kochten een energiebespaarbox en een waterbespaarkit in het kader van onze Hier & Dier-campagne. We willen mensen bewust maken van de gevolgen van klimaatverandering en de consequenties daarvan voor Nederlandse dieren. Met een groen geschenk geven we een duidelijk signaal af.”

Volgens Van Engelenhoven zijn er potentiële kopers die meteen afhaken op de prijs. Maar de meeste mensen zijn vooral geïnteresseerd in de ingrediënten van het product en willen weten wat er dan zo duurzaam aan is. „Voor deze club speelt het bedrag helemaal geen rol. Ze willen graag een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Ze vinden het belangrijk dat we de volgende generatie niet met nog grotere problemen opschepen.”

Organisaties en bedrijven snappen evenwel goed dat een milieuvriendelijk geschenk –hoewel in aanschaf duurder–- op de lange termijn best economische succesjes kan opleveren, constateert Van Engelenhoven. „De overheid besteedt bijvoorbeeld alleen nog maar opdrachten uit aan bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. De groep die vanuit een intrinsieke overtuiging groene cadeautjes geeft, is klein. De meeste mensen zijn vooral met hun eigen portemonnee bezig en denken daarna pas aan het belang van goed rentmeesterschap.”

Volgens Van Dijk gaat dat principe bij de Dierenbescherming niet op. „Duurzaamheid heeft bij ons hoge prioriteit. Onze beroepsinspecteurs rijden in de hybride Toyota Prius. In onze campagne ’Vlees, minder en beter’ confronteren we mensen met de schadelijke gevolgen van de massale vleesproductie. Sinds 2006 zijn we bezig onze asielen ’groen’ te maken. Het is bij ons voortdurend een agendapunt.”

Het ministerie van VROM, Greenpeace, de Dierenbescherming en bouwgigant BAM zijn enkele van de trouwe klanten van Van Engelenhoven: „Het midden- en kleinbedrijf is er nog niet helemaal klaar voor. Doordat het productieproces van groene producten nu eenmaal niet zo geölied verloopt als het reguliere fabriekswerk, liggen de kosten simpelweg hoger. Ik denk dat dit binnen korte tijd enorm zal veranderen. Hoe meer het thema duurzaamheid als leefwijze zal inburgeren, hoe sneller de productie van groene artikelen zal gaan lopen, dus hoe lager de prijzen worden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden