Pinpasfraude

Per jaar worden honderden mensen de dupe van pinpasfraude, waarbij de gemiddelde schade zo'n 2000 euro bedraagt. In principe behoren de banken deze schade te vergoeden, maar dat komt er meestal niet van. Van de 400 gedupeerden die zich meldden bij het door de Consumentenbond ingestelde Meldpunt Pinpasfraude diende 98 procent een klacht in bij de bank. Slechts 9 procent kreeg gelijk. De reden van de afwijzing? Onzorgvuldig beheer van pas of pincode. Verder klagen helpt ook niet veel. Ruim een kwart van de gedupeerden ging naar de Geschillencommissie Bankzaken (www.sgc.nl). Maar ook hier werd slechts 15 procent toegewezen. Het scoringspercentage van ex-bankdirecteur Wil Storms, die via Slachtofferhulp (www.slachtofferhulp.nl) slachtoffers van pinpasfraude helpt, ligt als 'insider in de bancaire wereld' beduidend hoger.

Ilse Kuiper

,,Het laatste jaar heb ik 7 zaken behandeld,”, vertelt Storms. ,,Die waren alle afgewezen, maar na mijn tussenkomst zijn de ingediende schadeclaims alsnog vergoed.” Storms kreeg het de afgelopen jaren steeds drukker, want: ,,Pinnen is een automatisme geworden waardoor men niet oplettend genoeg is. Bovendien vinden criminelen steeds ingenieuzere methodes om in het bezit te komen van pinpas en code. Vroeger werd de pinpas wel gekopieerd via een nauwelijks herkenbare voorzetsleuf die voor de sleuf op de automaat werd geplaatst. Tegenwoordig is op veel automaten al een voorzetgleuf door de eigenaar geplaatst. De meeste fraudes komen door het afkijken van de pincode tijdens het intikken. Daarna wordt de pas gestolen door: zakkenrollen, iemand op de schouder tikken enz.” Als preventie ad-viseert Storms: ,,Wees zorgvuldig met uw pincode en pas. Scherm uw pincode altijd af met uw hand. Pin niet bij een automaat waar u zich onbeschermd voelt. Geef nooit uw pincode door. Als mensen te dichtbij staan, vraag ze dan om afstand te nemen.” Storms pleit ook voor meer sociale controle bij een pinautomaat, hierdoor zouden veel fraudeurs gepakt kunnen worden, want bij de meeste fraudes zijn meerdere personen actief. En als het leed al is geschied, hoe kun je de kans vergroten dat de bank de schade uitkeert? ,,Bestudeer voor gebruik goed de voorwaarden van uw bank”, zegt Storms. ,,Laat u niet te makkelijk door uw bank afschepen, vraag hulp bij een bureau Slachtofferhulp of een advocaat en probeer de afwijzing door de bank mondeling te laten toelichten, u kunt zich dan verweren of opheldering vragen.” Om in de toekomst het leed te verzachten, pleit de Consumentenbond bij de banken voor een schadefonds dat slachtoffers tegemoetkomt bij pinpasfraude. Gedupeerden moeten uit dit fonds een tegemoetkoming van de helft van de geleden schade ontvangen, met een maximum van euro 1000. De afhandeling van de klacht moet binnen twee maanden zijn gedaan. Ook wil de bond een standaardlimiet van euro 500 voor geldopname bij een automaat.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden