Pinkpop draait om Bruce Springsteen

De zomer nadert, en dus naderen ook de zomerfestivals. Muziekblad Oor is het natuurlijk aan zijn stand verplicht deze maand een Pinkpopspecial uit te brengen.

Het blad heeft interviews met diverse bands die komend weekend Landgraaf aandoen, zoals Depeche Mode, Snow Patrol en The Killers. Die laatsten zouden eigenlijk op Pinkstermaandag het festival afsluiten, maar verzochten een plaats op de zaterdag toen ze hoorden dat Bruce Springsteen die dag op Pinkpop zou staan.

Zo hoort het. Allemaal leuk en aardig, die bands, maar Pinkpop 2009 draait om The Boss. Oor heeft dat door, en schetst in vijf pagina’s het ideale optreden van Springsteen.

Daarvoor analyseerde het tien optredens uit de huidige tour van de al bijna zestigjarige Bruce, en perste het in het Pinkpopprogramma.

Voor de met veel bombarie aangekondigde ’drie uur durende show’ blijkt namelijk slechts twee uur en een kwartier ingeruimd, met een uitloop van een half uur. Oor laat zich hierdoor niet uit het veld slaan, en stelt een setlist van elf kwartier op.

Een Springsteenconcert blijkt te bestaan uit zes blokken: clusters liedjes die samen een spanningsboog vormen. Het interessantste is blok 3: ’de crisis’. Het nieuwste album van Springsteen is namelijk nogal optimistisch, schrijft Oor. Er is echter weinig optimistisch aan de huidige economische crisis, dus schijnt Springsteen zijn recessierepertoire uit de late jaren zeventig passender te vinden.

Wie niets van crisisstemming moet hebben, kan terecht bij het zomernummer van Jazzism Magazine. Saxofoniste Candy Dulfer is in juichstemming over de Nederlandse Jazzwereld. „De grote maatschappijen zuchten en steunen, maar bij de muzikanten leeft er enorm veel optimisme en doorzettingsvermogen. Professionalisme, het heilige vuur en vernieuwing, het is er nu allemaal. Jawel, gewoon hier in Nederland”, jubelt ze.

Die jazzwereld – inclusief Candy Dulfer – is in juli te bewonderen op het North Sea Jazzfestival, waar Jazzism (met programmaboekje) veel aandacht aan besteed.

Als de Noordzee niet genoeg beklijft, is het echter een beter idee Red open te slaan. Red heeft zin in de zomerfestivals, maar dan wel in die ver buiten de landsgrenzen.

Beliye Nochi bijvoorbeeld, het Witte Nachtenfestival in het Russische Sint-Petersburg. De zon gaat ’s zomers niet onder aan de Oostzee, wat niet alleen leidt tot winkels die 24 uur per dag open zijn, maar ook tot ballet–, opera– en klassieke muziekvoorstellingen.

Red heeft twee tips. Eén: vergeet geen visum te regelen. Twee: blijf na het festival nog even hangen voor een groots concert van Madonna.

Maar ach, voor wereldsterren kun je ook gewoon naar Landgraaf. Daar heb je trouwens ook geen visum nodig.

„Eminem, de rapversie van The Catcher in the Rye! (...) Ja, Eminem is terug, hij is de missing link tussen Kurt Cobain en Amy Winehouse. Hij lijkt op voorhand iemand van heel lang geleden, de muzikale Batman van een ander tijdperk. Toen de president nog blank en rechts was, en albums nog verkochten.”

Oor-hoofdredacteur Tom Engelshoven is blij met de terugkeer van rapper Eminem.

„Als ik al een keertje een te kort rokje aantrek, staat dat de volgende dag op alle voorpagina’s van de Britse tabloids”

Zangeres Duffy zegt in Jazzism dat het lijkt of men er alles aan doet om de aandacht af te leiden van waar het werkelijk om gaat: optreden.

„De gemiddelde leeftijd van de responderende jazzliefhebbers was 31 jaar (...). Precies dertig jaar later is de gemiddelde leeftijd van jazzliefhebbers volgens Tim Boodle opgelopen tot 53 jaar. Je gaat bijna vrezen dat het grotendeels om dezelfde mensen gaat.”

Dat is schrikken voor Bert Vuisje in Jazzism.

„Vaak is er sprake van een onvoltooide kinderwens. (...) Vrouwen weten vaak heel precies hoeveel kinderen ze willen.”

Demograaf Gijs Beets begrijpt in Red heel goed waarom vrouwen vaker een tweede leg hebben dan mannen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden