'Pilp Fuction' slingert fijn van orks naar een te oude Tarzan

THEATER


Pilp Fuction


De Ploeg


****


Een bioscoop, gerund door twee zussen (Loes Luca en Ria Marks) en hun gezinnen, is zieltogend: er zit hooguit vijf man in de zaal. Maar ja, er draait al meer dan een jaar dezelfde film: Saturday Night Fever. Gelukkig kan ergens een illegale kopie op de kop worden getikt van het 'recentere' 'Pulp Fiction'. Verkregen via louche figuren die sprekend lijken op het gangsterduo Vincent en Jules (John Travolta en Samuel L. Jackson) uit de film.


Het barst in de nieuwe voorstelling 'Pilp Fuction' van gelegenheidscollectief De Ploeg van geestige kruisverwijzingen naar filmklassiekers, al dan niet met behulp van filmprojecties. Heerlijk over de top allemaal; zo ontpopt de huisbaas zich als een ware Al Capone uit 'The Untouchables' die met honkbalknuppel de achterstallige huur komt opeisen. Het zet de verhoudingen op scherp en er komt een familiegeheim van onder het filmdoek oppoppen: de moeder van Anna (Ilke Paddenburg) is tante Irina, de eens zo gevierde Hollywoodactrice, die met de noorderzon is vertrokken.


Wat volgt, is een modern sprookje verpakt in een klassieke queeste: de verloren dochter gaat op zoek naar 'thuis'. Het wordt meeslepend als 'realtime' handelingen overlopen in het witte doek en Anna verstrikt raakt in de films van haar moeder.


Laat filmische vervloeiing, gekruid met verdwijntrucs en optische illusies maar aan regisseur Jakob Ahlbom over. Hij neemt het in het flinterdunne verhaaltje niet nauw met dramaturgie, maar zet daar gelaagde verbeelding tegenover. Met de snelheid van een klucht houdt hij deze rollercoaster op stoom. De ene na de andere filmscène, ('Thelma & Louise', 'Bambi' en 'Sophie's choice' en meer) komt via de personages tot leven. Hé, stappen daar Luca en Marks in de auto bij de Dikke en de Dunne?


De wereld achter het witte doek geeft aanleiding voor onvervalst cabaret. Han Römer, Genio de Groot, Peter Heerschop, Viggo Waas en Titus Tiel Groenestege schudden de grappen uit de mouw: botte castingdirecteur die een Tarzan afserveert die over datum is, figurerende orks en hobbits die achter de schermen van 'Lord of the Rings' snakken naar hun lunchpauze.


De dialogen zijn soms flauw, daar staan leuke liedjes van Loes Luca tegenover. Filmcliché na filmcliché licht ze daarin behendig pootje. Via bluescreentechnologie wordt er een illusie van verdubbeling gewekt en ook de 'Geräuschmacher', de geluidstovenaar bij de film, komt langs. Dat maakt 'Pilp Fuction' niet alleen een lekkere satire, maar ook een ode aan de cinematografie zelf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden