Piloten Turkish Airlines gewaarschuwd

amsterdam – De piloten van de Boeing 737-800 van Turkish Airlines die eind februari bij Schiphol neerstortte, zijn meermalen gewaarschuwd dat de linker radiohoogtemeter niet goed werkte. Het lijkt erop dat ze de automatische waarschuwingen hebben genegeerd. Dat blijkt uit een tussenrapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding van Pieter van Vollenhoven.

De linker radiohoogtemeter was waarschijnlijk de oorzaak van het ongeluk. Het automatische gashendelsysteem wordt erdoor gevoed. Het vliegtuig dacht daardoor te vroeg dat het moest landen.

Op de cockpit voice recorder was diverse keren een geluidswaarschuwing te horen. Die moet de vliegers erop wijzen dat het systeem aan de fase van de vlucht moet worden aangepast, in dit geval de landing.

Bij de eerste waarschuwing vloog het vliegtuig op grote hoogte boven Flevoland. Later tijdens de nadering van Schiphol was die geluidswaarschuwing nog enkele malen te horen. Ze werden afgegeven doordat de computersystemen die onder meer hun gegevens verkrijgen van de (linker) radiohoogtemeter, ten onrechte doorgaven dat de kist zich vlak boven de grond bevond.

Op de digital flight data recorder die de waarden van de linker radiohoogtemeter registreerde, vloog het vliegtuig voor het grootste deel van de vlucht op 8191 voet. Op ongeveer 1950 voet veranderde die waarde van 8191 voet ineens in -8 voet en bleef dat, waardoor de automatische piloot dacht dat hij de landing moest inzetten. De oorzaak van de waarschuwingen en de reactie van de drie piloten worden nader onderzocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden