Piloten Lufthansa staken weer

Bijna 1 miljoen reizigers hebben last van dertien stakingsdagen in krap één jaar. Riante pensioenregeling in geding.

Weer hielden de piloten van Lufthansa gisteren hun vliegtuigen aan de grond. Duitslands grootste luchtvaartmaatschappij moest daardoor de helft van haar lucratieve langeafstandsvluchten schrappen.

Door opnieuw te staken, hopen de piloten van Lufthansa en haar budgetdochter Germanwings de druk op te voeren in een slepende ruzie met de directie over kostenbesparingen en het versoberen van de pensioenregeling. Gesprekken haalden tot dusverre niets uit. Ook vandaag zullen de piloten niet vliegen. Dat is al voor de dertiende keer in nauwelijks één jaar tijd. Daarmee dupeerden de piloten zo'n 1 miljoen reizigers.

Voor Lufthansa loopt het inmiddels flink in de papieren: een verlies vorig jaar op de stakingen van 232 miljoen euro, een kwart van haar bedrijfsresultaat. Analisten denken dat de schade nu 15 miljoen euro per stakingsdag is.

Daar hebben de stakers geen boodschap aan. Nu kunnen de piloten van Lufthansa nog met 55 jaar met pensioen. Eenmaal afgezwaaid krijgen zij nog 60 procent van hun salaris doorbetaald. Dat loon ligt naar verluidt rond de 260.000 euro per jaar. Prijsvechters nemen hun piloten niet in dienst, maar huren ze in, waardoor ze minder hoeven te betalen.

Lufthansa wil nieuwe piloten niet langer laten vallen onder de huidige pensioenregeling. Volgens vakbond Cockpit kost de vut-regeling een verwaarloosbare 2 procent van het pilotensalaris en wil Lufthansa de miljard euro voor vervroegd pensioen gebruiken voor herstructurering.

De piloten verzetten zich ook tegen Lufthansa's plan om te snijden in de cockpitkosten door vluchten over te hevelen naar haar prijsvechter Eurowings. Die zegt 40 procent goedkoper te zijn dan het moederbedrijf.

De Duitse luchtvaartmaatschappij tuigt haar budgetdochter niet voor niets verder op. Lufthansa is voorbijgestreefd door prijsvechters als EasyJet en Ryanair voor Europese vluchten. Voor de verre bestemmingen hebben de Duitsers last van maatschappijen als Turkish Airlines. Juist van de transatlantische vluchten moet Lufthansa het hebben.

De prijzen van langeafstandsvluchten staan sterk onder druk. Emirates, Qatar Airways en Etihad overspoelen die markt, dankzij oliedollars van de staat, met goedkope tickets. Lufthansa kan de concurrentiestrijd met hen niet bijbenen.

Lucratieve langeafstandsvluchten geschrapt

Door de staking vervallen vandaag 469 vluchten van Lufthansa. Het gaat om vluchten op korte en middellange routes. Woensdag vielen 750 van de 1400 geplande vluchten uit. Dat trof 80.000 reizigers. Gisteren gingen 84 van de 153 lucratieve langeafstandsvluchten naar de Verenigde Staten, India, Thailand en Japan niet door. Zo'n 18.000 reizigers hadden daar last van. Ook zes vluchten van Schiphol naar Frankfurt werden geschrapt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden