Piloot zette bewust fatale daling in; zelfmoordactie zeer waarschijnlijk

Een reddingshelicopter in de Franse Alpen bij een zender van een mediastation.Beeld reuters

De crash van de Airbus van Germanwings is zeer waarschijnlijk opzettelijk veroorzaakt door de 27-jarige Duitse co-piloot. Hij liet de gezagvoerder, die vermoedelijk even naar het toilet was, niet meer toe tot de cockpit en zette de fatale daling in boven de Franse Alpen. Dat heeft het Franse Openbaar Ministerie vandaag bekendgemaakt.

Op de cockpit voice recorder (CVR) is te horen dat de co-piloot tot het laatst toe ademhaalde en dus niet voorafgaand aan de crash overleed of buiten bewustzijn was. De co-piloot zette handmatig en moedwillig de daling in nadat de gezagvoerder de cockpit had verlaten.

"Men moet ervan uitgaan dat de co-piloot de vernietiging van het vliegtuig moedwillig is aangegaan'', aldus de Franse autoriteiten tijdens een persconferentie. Te horen is hoe de gezagvoerder de controle uit handen gaf en de cockpit verliet, vermoedelijk voor een sanitaire stop. Het geluid van een draaiende stoel en de cockpitdeur is waargenomen door de CVR, een van de zwarte dozen. Later is ook te horen hoe de gezagvoerder weer probeerde binnen te komen.

De passagiers hebben volgens procureur Brice Robin vermoedelijk niet veel meegekregen van de situatie. "Ik geloof dat de passagiers tot kort voor de crash niets van het voorval merkten. Het schreeuwen van de passagiers is pas kort voor de inslag te horen.''

Geen terreurdaad
Co-piloot Andreas Lubitz (27) reageerde niet op de smeekbedes van de andere vlieger. Ook was er geen waarneembare reactie op oproepen van de luchtverkeersleiding. Justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de piloot en andere achtergronden van de vlieger. Hij is Duits staatsburger en er zijn geen aanwijzingen voor een terreurdaad. Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.

Lubitz had de Duitse nationaliteit en zou nog deels bij zijn ouders wonen in Montabaur, ten noordoosten van Koblenz. Ook zou hij een woning in Düsseldorf hebben gehad. Sinds 2013 vloog hij bij Germanwings en hij maakte sindsdien 630 vlieguren. Hij zou voor zover bekend geen banden hebben met terroristische organisaties.

'Positief voorbeeld'
In een artikel van de Aviation Business Gazette uit 2013 wordt Lubitz een "positief voorbeeld" genoemd. In dat jaar werd hij opgenomen in een database van de Amerikaanse Luchtvaartautoriteit FAA voor gecertificeerde piloten die voldoen aan de eisen die de FAA stelt op het gebied van hoger onderwijs, licenties en medische standaarden.

"Andreas werd lid van de club als kind en vervulde zijn droom om te leren vliegen. Die droom heeft hij nu met zijn leven moeten bekopen", zei zijn vliegclub Luftsportclub Westerwald in een overlijdensbericht. Dat werd geplaatst, voordat duidelijk werd dat het Franse Openbaar Ministerie sterke vermoedens heeft dat hij het vliegtuig bewust liet neerstorten.

Reddingshelikopters vliegen af en aan naar het rampgebied.Beeld ap

Noodvoorzieningen Airbus
De A320 beschikt over noodvoorzieningen, mocht een van de piloten onwel worden als de ander zich buiten de cockpit bevindt of als beide piloten bewusteloos zijn geraakt. Normaal gesproken vraagt iemand om toegang en kan de achtergebleven piloot in de cockpit via een camera of kijkgaatje zien wie het is en kan hij of zij beslissen om al dan niet de deur open te doen. Als er geen reactie is, kan een bemanningslid buiten de cockpit een code intoetsen en nogmaals om toegang vragen. Komt daar geen reactie, dan gaat de deur na dertig seconden automatisch van het slot. Maar als degene in de cockpit de toegang weigert, blijft de deur nog vijf minuten vergrendeld.

Geen bevestiging Germanwings

Vliegmaatschappij Germanwings gaat vooralsnog niet in op het nieuws dat een van de piloten was buitengesloten uit de cockpit. "We stellen alles in het werk om meer informatie te vergaren en doen niet mee aan speculaties. Het onderzoek naar het ongeluk ligt bij de bevoegde autoriteiten'', meldt de Franse krant Le Dauphine Libéré.

Hier beneden is een filmpje te zien over de manier waarop piloten de deur bij de cockpit openen en sluiten.

Een cockpit uit een A320-toestel. Foto ter illustratie, dit is niet de cockpit van het neergestorte toestel.Beeld reuters
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden