Pillenindustrie zet omstreden radiocampagne toch voort

amsterdam – Nefarma, koepel van farmaceutische bedrijven, is niet van plan te stoppen met radioreclames voor een website over medicijnvergoedingen. Zorgverzekeraar Menzis dreigt met een kort geding, omdat in de spotjes zou worden gesuggereerd dat patiënten van hun artsen geen goede geneesmiddelen krijgen. Volgens Nefarma is dat onzin, de site verwijst naar een website waarop de verschillen tussen zorgverzekeraars worden aangegeven.

De campagne van Nefarma loopt tot half december. De organisatie ageert tegen het zogenoemde preferentiebeleid van zorgverzekeraars. Een aantal van hen vergoedt van veel voorgeschreven geneesmiddelen alleen nog de goedkoopste variant.

Als artsen vinden dat er een medische noodzaak is om een ander, duurder middel voor te schrijven, wordt dat middel vergoed. De maatregel levert apothekers en fabrikanten van dure merkgeneesmiddelen minder inkomsten op. „Onze klanten krijgen altijd het middel dat de arts voorschrijft”, aldus Menzis.

Het Utrechtse instituut voor verantwoord medicijngebruik DGV vindt de radiospotjes ’een schandalige vorm van bangmakerij’. Directeur R. Coolen van Brakel: „Uit de spotjes wordt niet duidelijk dat deze van Nefarma zijn. Ook op de website moet je wel heel goed zoeken om daar achter te komen. Fabrikanten verwijten anderen graag dat ze patiënten bang maken, maar nu het ze uitkomt grijpen ze zelf naar dit middel.”

Nefarma is niet onder de indruk van de kritiek. „Wij willen aangeven dat er verschillen zijn tussen verzekeraars. Dan is het doel van deze campagne.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden