Pieterpad ruziet met Greenpeace over misbruik van naam

Een duizend kilometer lange ode aan de biologische aardappel moet het worden, de fietsroute die Greenpeace en Biologica dwars door het land uitgezet hebben. Daarvoor bestaat maar één naam, vonden ze: het Pieperpad.

Dat schoot Wim van der Ende, van de 25 jaar oude wandelroute Pieterpad, in het verkeerde keelgat. Hij ziet de merknaam van het wandelpad aangetast. „Het Pieterpad is een beschermd merk”, foetert hij door de telefoon. „Je kunt ook geen gloeilampen met dubbel ’L’ maken!”

Bij Greenpeace zijn ze zich van geen kwaad bewust. Woordvoerder Marietta Harjono begrijpt de kritiek ook niet zo goed. „De paden kruisen elkaar helemaal niet. De één is een bekende groene wandelroute, De ander een duurzaam fietspad. Wij hopen juist dat de initiatieven elkaar kunnen versterken”, zegt ze.

Maar Van der Ende is bang dat derden met de naam aan de haal gaan: „Al twintig jaar slaan we pogingen om van onze naamsbekendheid te profiteren af, van boekenuitgevers tot wandelschoenenfabrikanten. En dan krijg je dit! Je moet eens proberen een tocht langs onbespoten erwtjes op te zetten, en die Greenpeas te noemen.”

Liever had hij gezien dat Greenpeace en Biologica vooraf even met hem overlegd hadden. Pieperroute is een goed alternatief, vindt hij. „’Pad’ duidt op een wandeling, terwijl ’route’ voor fietsers gereserveerd is”, legt hij uit.

Maar Harjono geniet juist van de alliteratie in ’Pieperpad’. Zij ziet mogelijkheden voor inhoudelijke samenwerking.

Wie weet kan dat: „Ik vind het wel een heel leuk plan”, benadrukt Van der Ende. Alleen die naam...

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden