Pierre Audi tussen roulerende kunstpausen

En weer werd hij het net niet! Pierre Audi is woensdag niet benoemd tot intendant van de Salzburger Festspiele. De baan van artistieke baas van het Teatro Real in Madrid ging vorige week ook al aan zijn neus voorbij, evenals eerder die van het Teatro alla Scala in Milaan.

En toch heeft Audi beste papieren zou je zeggen. Voor de post in Milaan kreeg hij zelfs openlijke en ruimhartige steun van niemand minder dan de overal aanbeden maestro Claudio Abbado. En voor de opera van Madrid stond hij op de voorkeurslijst van de vertrekkende chef daar: Gerard Mortier, ooit ook baas in Salzburg.

Maar in de wereld van roulerende kunstpausen doet Audi nog even niet mee. De tijd lijkt er overigens wel rijp voor. Niet alleen geniet Audi hoog aanzien in diezelfde kunstwereld en onder vakbroeders, het Holland Festival van volgend jaar is het laatste dat onder zijn leiding tot stand komt.

Als artistiek directeur van De Nederlandse Opera is hij inmiddels al een kwarteeuw actief - dat is erg lang in deze business. Vorig jaar moest hij daar afscheid nemen van zijn mede-directeur én rots in de branding Truze Lodder. Kortom: de tijd is daar dat Audi een mooie, uitdagende post toevalt. Het komt hem ook nog eens toe.

Een paar jaar geleden was hij al in de race voor Salzburg toen daar Alexander Pereira werd benoemd. Pereira was van 1991 tot 2012 baas van de Opera van Zürich. Toen hij vorig jaar in Salzburg begon, kwam plotseling de baan in Milaan vrij. En omdat Pereira in Oostenrijk meteen al strijd had gehad om de financiën, besloot hij bij de Scala te solliciteren. Daar versloeg hij dus opnieuw Audi.

En dus moest er in Salzburg een 'nieuwe' komen. Woensdag werd bekend dat men daar Audi wederom oversloeg ten faveure van de favoriet Markus Hinterhäuser; hij is benoemd voor vijf jaar.

De voorspraak van Mortier in Madrid werkte meer in het nadeel dan in het voordeel van Audi. Mortier had zijn wensenlijstje bekendgemaakt, en erbij aangekondigd dat als de overheid een andere kandidaat zou kiezen, hij dan per direct zou opstappen. En natuurlijk werd er een ander gekozen - mensen houden nou eenmaal niet van dictaten.

De zwaar zieke (agressieve kanker) Mortier ging, maar inmiddels maakte het operahuis bekend dat de Belg als adviseur toch nog even aanblijft.

Het toeval wil dat Audi net in Madrid bivakkeert om er 'Die Eroberung von Mexico' te regisseren. Op 9 oktober gaat de opera van Wolfgang Rihm daar in première.

Aanzien genoeg dus voor Audi, maar die nieuwe vaste baan wil maar niet komen. Bij de avontuurlijke Ruhrtriënnale (waar Mortier ooit ook de baas was) is net Johan Simons benoemd, dus op dat rijke festival, is ook al geen plek voor hem.

Wie weet dient zich ineens iets aan dat uitermate geschikt is voor Audi, of misschien blijft hij nog wel even in Amsterdam. Als honkvaste kunstpaus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden