Picnic ruilt winkels in voor elektrische busjes

Een medewerker van de online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen bij een klant. Beeld anp

Al drie jaar lang werken vier investeerders en dertig specialisten in stilte aan een concept dat de twee leiders in de supermarktwereld Albert Heijn en Jumbo het hoofd moet bieden. Vanaf september zal Picnic in elektrische busjes door Amersfoort rijden om in rode kratjes de boodschappen af te leveren. Momenteel draait de online supermarkt al proef  bij 150 huishoudens.

Picnic wil het verschil maken met een nieuwe distributiemethode, hoeft geen dure winkelpanden te betalen en kan scherp inkopen. Het belooft de laagste prijs en geen extra bezorgkosten.

Klanten bestellen de producten voor elf uur 's avonds op hun mobiele telefoon. Picnic koopt alleen bestelde producten in bij de leverancier en deze worden 's nachts verzameld in het distributiecentrum in Nijkerk. Daar worden de 'boodschappenmandjes' samengesteld en per vrachtwagen naar het overslagpunt in Amersfoort gebracht. Hier worden ze weer overgeladen op de elektrische karretjes die de boodschappen bij de mensen thuis afleveren.

Van de boer naar het bord
"Zo bieden we een snellere en goedkopere manier om voedsel van de boer naar het bord te brengen", zegt Joris Beckers, een van de initiatiefnemers. Het idee voor Picnic komt eigenlijk van zijn tekentafel. Vijftien jaar lang ontwierp internetondernemer Beckers samen met compagnon Frederik Nieuwenhuys softwaresystemen voor webwinkels. Onder andere voor Albert Heijn en de Bijenkorf. Ze maakten van dichtbij de opkomst van het online winkelen mee. Boeken, kleding, schoenen en elektronische apparaten worden tegenwoordig in grote hoeveelheden bij webwinkels besteld.

Volgens ondernemer Michiel Muller, een van de andere initiatiefnemers, die al eerder gevestigde markten opschudde met de onbemande Tango-tankstations en pechdienst Route Mobiel, verdienen elektronicazaken 25 procent van hun omzet online. "Maar voor supermarkten is dat slechts 1,5 procent, op een totale jaarlijkse omzet van 35 miljard euro", aldus Muller. "Daar valt ontzettend veel winst te behalen."

Thuisbezorgd
Beckers en Nieuwenhuys begonnen drie jaar geleden een onderzoek naar deze onmacht van supermarkten. Daaruit kwam naar voren dat 80 procent van de consumenten boodschappen wel degelijk thuisbezorgd wil krijgen. Maar bezorgkosten zijn erg duur, tussen de 6 a 10 euro per levering, en klanten moeten vaak wel twee uur op de levering wachten. Vooral doordat de levering van verse en ingevroren producten lastig is en Albert Heijn en Jumbo twee winkelmodellen draaiend moeten houden.

80 procent van de consumenten wil zijn boodschappen thuisbezorgd krijgen. Beeld thinkstock

Daar denken de mannen van Picnic (de vierde oprichter is Bas Verheijen, voormalig marketingdirecteur van Albert Heijn en C1000) een oplossing voor gevonden te hebben. Behalve de lage kosten kan een klant ook kiezen welke rit het beste uitkomt. De producten worden op het half uur precies afgeleverd een aangekondigd met een sms.

Geen lege winkelpleinen

Beckers verwacht met Picnic een goed alternatief te bieden voor de stenen supermarkten, maar verwacht geen lege Nederlandse winkelpleinen. Wel richt Picnic zich met producten van A-merken en een eigen huismerk op de consument in stedelijke gebieden. "We hopen ervoor te zorgen dat we niet meer met z'n allen met de auto naar de supermarkt gaan", aldus Beckers.

En de toekomstplannen? "We beginnen in Amersfoort en laat ons dat eerst maar onder de knie krijgen", zegt Muller. Uiteindelijk kunnen we uitbreiden naar 40 locaties in het hele land. Of we hierna naar de hoofdstad gaan? Wie weet. Het enige dat we nodig hebben is een overslagpuntje."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden