Picasso en Appel onder de muis

De 'kijkdagen' zijn al begonnen: vanaf maandag kunnen Internet-gebruikers via de veilingpagina van First Internet Services een bod doen op kunstwerken van Corneille, Dadara, Brood, Appel en zelfs Picasso. Deze eerste digitale kunstveiling is een initiatief van de Amsterdamse Art Gallery Multiple Choice, die de kunstwerken inbrengt, en First Internet Services, dat een soort handelscentrum op Internet exploiteert. Daar worden bloemen, auto's, meubels en nog veel meer zaken verhandeld. Maar nu dus ook echte kunst.

Voor beide partijen is de digitale veiling een commercieel experiment. Art Gallery Multiple Choice - horend bij galerie Reflex - is nieuwsgierig of de veiling op Internet de drempel voor het 'gewone' publiek om kunst te kopen kan verlagen. Lex Daniëls van Reflex: “De meeste mensen denken dat een kunstveiling boven hun budget gaat. Echte veilinghuizen zijn in wezen ook concurrenten van galeries. Bij een 'normale' veiling betaal je als koper twintig procent aan veilingkosten, exclusief BTW, bovenop de geboden prijs. De aanbieder betaalt tien procent. Bij onze Internetveiling betaalt de koper niets en de inbrenger maar vijf procent. Dat is dus voor beide partijen voordeliger. Daarnaast gaan we natuurlijk niet meteen de allerduurste dingen op het net zetten, geen Appels van 50 000 gulden. Het begint zo'n beetje met een grafiek van Dadara van honderd gulden. We zijn erg benieuwd hoe het gaat lopen.”

In totaal zijn twintig kunstwerken - vooral veel Corneilles - te bezichtigen. Overigens komen ook de 'duurdere' belangstellenden aan bod: de sculptuur van Picasso (getiteld 'Yan Face' uit 1963) heeft een openingsprijs van 6 000 gulden (galerieprijs 14 000 gulden). Op 18 november valt de hamer en weet de aspirant-koper, die via e-mail een bod kan uitbrengen, definitief of zijn of haar bod het hoogst is. Tussendoor is er de mogelijkheid om te kijken wat er tot nu toe geboden is. First Internet Services heeft wel een aantal stappen ingebouwd om grappenmakers, die voor iemand anders gaan bieden, zoveel mogelijk van de veiling te weren. Wie een bod wil doen, moet zich aanmelden met zijn eigen e-mailadres. Vervolgens krijgt men op dat adres een wachtwoord toegestuurd. “Echte etteraars, professionele hackers, hou je natuurlijk niet zo makkelijk tegen”, zegt Mark de Hond van First Internet Services. “Maar zodra we zien dat iemand absurd hoog of raar gaat bieden, gooien we die er af. Wie zich aanmeldt, verklaart ook op de hoogte te zijn van de betalingsvoorwaarden. Maar mocht de hoogste bieder uiteindelijk toch weigeren te betalen, dan gaat het kunstwerk naar de op een na hoogste bieder.”

Na 18 november komt er een nieuw aanbod 'onder de muis'. Verzamelaars kunnen dan bieden op een collectie bijzondere Swatch-horloges. Het adres: http://www.01first.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden