Review

Pianist Aimard voelt zich musicus met een missie

In het kader van de Amsterdamse Concertgebouw-serie 'Brendel Breeduit' verschijnt Alfred Brendel ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag vanavond in een bijzonder programma. Voor één keer zit de meesterpianist niet zelf achter het klavier, maar draagt hij literaire teksten voor uit eigen werk. De piano-intermezzi laat Brendel over aan Pierre-Laurent Aimard, een musicus die hij zeer bewondert. Wordt Aimard de Brendel van de 21ste eeuw?

Al is de naam Pierre-Laurent Aimard nog niet bij het grote publiek doorgedrongen, onder collega-musici geldt de 44-jarige pianist als een fenomeen. Zo speelde hij jaren in Pierre Boulez' befaamde Ensemble InterContemporain en taalt componist György Ligeti enkel nog naar Aimard als hij weer eens een nieuwe complexe piano-etude heeft voltooid. Ook collega Alfred Brendel, toch niet de minste, is een groot bewonderaar van het spel van Aimard. Het is veelzeggend dat de 70-jarige maestro de pianistische intermezzi (stukken van György Kurtág en Ligeti) vanavond in de Kleine Zaal van het Concertgebouw met graagte overlaat aan zijn collega, die bijna dertig jaar jonger is.

Het leven van Aimard lijkt een aaneenschakeling van bijzondere ontmoetingen. Zo kwam hij al op twaalfjarige leeftijd in contact met Olivier Messiaen en zijn vrouw Yvonne Loriod. ,,Ik werd als het ware door ze geadopteerd, zegt hij. Ik reisde en werkte met ze. Het was een plezier met Messiaen samen te werken. Hij was een organist die goed piano speelde, dus hij kon me veel laten horen. Het was grappig aan zijn stukken met vogelgezang te studeren, omdat hij die natuurgeluiden erg goed kon voorzingen en imiteren.'

Aimard besloot al vroeg dat hij niet alleen maar solist wilde zijn. Dat vindt hij sociaal en artistiek gezien niet bevredigend genoeg. Aimard: ,,Ik denk dat we in een omgekeerde wereld leven, waarin veel vertolkers het repertoire uit het verleden gebruiken -ver weg van de controle van componisten- om zelf de ster te kunnen zijn. Terwijl mijn opvatting juist is dat de componisten de meesters zijn en dat wij er zijn om hun composities te dienen.'

Het is dus niet vreemd dat de bescheiden Aimard het zwaartepunt van zijn carrière op de hedendaagse muziek legt. Al is hij een bewonderaar van dirigenten als Brüggen en Harnoncourt en voert hij regelmatig 'klassiekers' uit, hij ziet zichzelf toch vooral als musicus met een missie: ,,Het is belangrijk om het publiek te informeren over nieuwe muziek. Ik kan dat alleen doen door in contact te blijven met de traditie, en de luisteraar binnen die vertrouwde context te interesseren voor nieuwe werken.'

Over het literaire programma met Brendel zegt Aimard: ,,Het is zeker geen recital. Brendel schrijft teksten omdat hij altijd al dol is geweest op literatuur. Hij is echt zo'n Midden-Europese intellectuele artiest. Toen hij jong was heeft hij nog getwijfeld tussen schrijven en musiceren. Hij schilderde zelfs.'

Brendel hervatte zijn oude liefde enkele jaren geleden, en debuteerde vervolgens op 65-jarige leeftijd met 'Fingerzeig', een bundel met Duitstalige absurdistische teksten en gedichten (vertaald in 'Een vinger te veel'). In zijn schrijfsels zet Brendel de wereld op zijn kop door onderwerpen te verbinden die normaliter niets met elkaar van doen hebben: zo krijgt een varken een mobieltje, gaan boeddha's hand in hand met kerstmannen, en wordt een bekende opera voorzien van een nieuw einde.

Als literaire voorbeelden noemt Brendel onder meer andere 'absurde poëzie' van onder anderen Dada en Christian Morgenstern, maar hij is ook liefhebber van Shakespeare en Brentano.

Brendel en Aimard leerden elkaar kennen tijdens een benefietconcert in Londen, georganiseerd door Brendels vrouw. Aimard: ,,Ik zou een recital spelen en hij zou voorlezen uit eigen werk. Allebei apart, wel te verstaan. Ik kende zijn teksten en bedacht dat het misschien leuk zou zijn om die te becommentariëren met pianomuziek. Dat bleek te werken. We werden vrienden en ontwikkelden het idee verder. Het programma is een kleine show, zonder pretenties. Het is vooral leuk.'

Een literaire avond met Alfred Brendel (Engels gesproken). Concertgebouw Amsterdam, Kleine Zaal, 20.15 uur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden