Philips wordt steeds groener

Milieubewust denken en handelen leek even uit de mode te raken, maar als we op het bedrijfsleven af mogen gaan was dat slechts schijn. Albert Heijn heeft net zijn eigen huismerk voor biologisch verantwoorde producten geïntroduceerd en Philips mag sinds vorige week vol trots melden dat het een internationale onderscheiding voor groen ondernemen in de wacht heeft gesleept.

Het World Environmental Center (WEC) in New York heeft Philips de Gold Metal Award toegekend. Het WEC stimuleert sinds 1974 de industrie wereldwijd om meer aandacht te schenken aan duurzame ontwikkeling.

Dat Philips voor zijn inspanningen op dat gebied nu wordt beloond, heeft het concern onder meer te danken aan zijn milieuvriendelijker producten en fabricagetechnieken. Zo heeft Philips televisies die veel minder stroom verbruiken dan hun concurrenten en veel herbruikbare materialen bevatten. Een nieuwe chip voor zaktelefoons en draagbare computers moet het energievebruik daarvan tot een derde terugbrengen. En nieuwe Powerlife-batterijen doen het zonder de giftige bestanddelen lood, kwik en cadmium en gaan nog langer mee ook. Op een ander vlak probeert Philips het milieu te sparen door het verpakkingsmateriaal voor zijn producten in een paar jaar met 15 procent te verminderen. En fabrieken worden aangemoedigd om tot het jaar 2000 het energieverbruik bij de productie met een kwart terug te dringen.

Het is niet louter uit zorg voor het milieu dat Philips zich deze nobele doelen heeft gesteld. Een kwart minder energie levert ook een 25 procent lagere energienota op en minder verpakkingsmateriaal betekent ook een lagere rekening bij de kartonleverancier. Die besparingen kunnen het concern wereldwijd vele miljoenen opleveren.

Zelfs dat financiële gewin lijkt echter niet de hoofdreden voor Philips' milieubewustzijn. “We zien dat veel consumenten op zoek zijn naar merken die hun persoonlijke waarden weerspiegelen. We denken dat het milieu bezig is zich te ontwikkelen als een van deze waarden”, aldus Henk de Bruin, manager milieuzaken bij Philips. Met andere woorden: een groen imago verkoopt gewoon beter.

MINDER KWIK

Philips heeft dat overigens niet pas deze week ontdekt. Dat bleek bijvoorbeeld vorig jaar zomer met een kwestie rond kwikarme tl-lampen. Philips heeft de afgelopen jaren in het diepste geheim een techniek ontwikkeld waardoor voor een flinke tl-lamp geen 23 maar nog slechts 5 milligram kwik nodig is. Voor de techniek zijn zelfs geen patenten aangevraagd omdat Philips dan volgens afspraken met zijn grote concurrenten General Electric en Osram verplicht zou zijn die kennis meteen met hen te delen.

De nieuwe lamp, die ook in Nederland al verkrijgbaar is, kost de consument niets extra's en heeft na gebruik het grote voordeel dat zij niet als gevaarlijk chemisch afval een speciale (dus kostbare) verwerking behoeft. Vooralsnog is de lamp alleen nog herkenbaar aan de toevoeging New Generation op de buis, of kortweg de toevoeging NG achter het typenummer. Maar geheel in stijl met het streven naar een groen imago, zal Philips de lampen gaan voorzien van beter herkenbare groene metalen afdekkapjes aan het einde van de buis.

Philips staat niet alleen met zijn bewering dat er een nieuwe milieuwind door het concern waait. Het bedrijf krijgt uit onverdachte hoek, van de Vereniging Milieudefensie, volop lof toegezwaaid voor het nieuwe beleid. “Nieuw is dat inderdaad, want nog twee jaar geleden vroeg Philips bewust geen milieukeur aan voor een product omdat men bang was een groen imago opgespeld te krijgen”, aldus Wilma Berends van Milieudefensie. “Maar nu is dat radicaal anders. Kijk maar naar de tests van de Consumentenbond. Daarin verslaan de televisies van Philips de toestellen van de concurrenten vrijwel altijd als het om milieubewust ontwerpen gaat.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden