Philips voorspelt de toekomst

'Visie op de toekomst' in het Evoluon is niet openbaar toegankelijk.

'Visie op de toekomst' is een project van Philips Corporate Design, onder leiding van directeur dr. Stefano Marzano. Hij legt uit dat, anders dan vroeger, toen de technische innovatie bepaalde welke produkten er op de markt kwamen, het nu veel meer een kwestie is van wat mensen willen. “De mens staat centraal. Dat is het uitgangspunt. Pas daarna komt de technische uitvoerbaarheid. Niet alles wat technologisch kàn, is ook wenselijk.”

Om erachter te komen wat mensen over pakweg vijf à tien jaar beweegt, schakelde Philips specialisten van allerlei pluimage in. Cultureel antropologen, ergonomen, sociologen, futurologen, scenarioschrijvers, video- en filmexperts, ontwerpers en grafici uit de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Italië, Japan en het Verenigd Koninkrijk kwamen in workshops bijeen en brachten oorspronkelijk 300 ideeën terug tot zestig objecten: produkten of services die over een jaar of tien realiteit zouden kunnen zijn, maar in dit stadium slechts bedoeld zijn om bij het publiek reacties uit te lokken. Daarop kan Philips dan weer verder studeren en ontwikkelen, is de bedoeling.

De 'produkten' zijn onderverdeeld in vier gebieden: het persoonlijke terrein, in en om het huis, werk en openbaar leven en mobiliteit. Een trend die uitkomst zou kunnen bieden voor het lastige met je mee moeten slepen van de draagbare telefoon, is multimedia-kleding. Zo presenteert Philips T-shirts voorzien van oortelefoons waarop muziek te beluisteren valt vanaf een chip die eenvoudig in het shirt kan worden geplugd. Ingeweven zonnecellen zorgen voor permanente energie. Overigens kunnen de muziekchips, naar wens met of zonder videoclip, op de hoek van de straat uit de automaat worden gehaald.

In kleding wordt straks, naar het zich laat aanzien, ook miniatuur navigatie- en communicatieapparatuur verwerkt. Te zien op de Philips-tentoonstelling is bijvoorbeeld een ski-jack die de ski-route aangeeft en bovendien communicatie met andere skiërs mogelijk maakt, terwijl men de piste afdaalt. En wat te denken van kinderkleding die tevens dient als buzzer. Het kind speelt op de hooizolder. Moeder meldt zich: 'het eten is klaar!' (Beeld)telefoons worden voorts verondersteld te werken in horloges, agenda's en sieraden. Discreet mobiel bellen moet zelfs kunnen met een brilmontuur.

Succes verzekerd lijkt er voor de magische pen. Zowel met de pen geschreven als via de pen ingesproken tekst kan men later 'downloaden' in de computer voor verdere verwerking of om direct te worden gefaxt. Noemenswaardig zijn verder de multimedia telefooncel, de chefkok die vanaf een scherm in de keuken gelijk met je opkookt, een intelligente afvalbak (scheidt, verkleint en maakt klaar voor recycling en dat alles reukloos), een geavanceerd auto-navigatiesysteem, een apparaat waarmee een arts op afstand (plaats ongeval) van de patiënt de diagnose kan stellen en multi-media speelgoed, zoals een wereldbol die antwoord geeft op vele vragen.

In de badkamer van de toekomst valt een sprekende weegschaal op en verder een wandspiegel, waarin de weerman de laatste informatie verstrekt onder het tandenpoetsen. Met geavanceerde apparatuur in het medicijnkastje houden we de gezondheid in de gaten en leggen we zonodig rechtstreeks contact met de huisarts die ons vanaf een scherm geruststelt. Opzienbarend is verder een soort bordpapier dat in allerlei vormen kan worden geknipt. Het 'papier' wordt in een houder geplaatst en geeft licht. Wandbekleding is een mogelijke toepassing.

Van alle getoonde concepten verwacht Stefano Marzano op korte termijn het meeste van de video-postkaart: een platte film (formaat ansichtkaart), voorzien van een chip die een kort filmpje met geluid opslaat. De kaart wordt gewoon per post verstuurd en wordt door de geadresseerde afgespeeld. De vakantiefoto op het strand dus, maar dan in bewegend beeld, compleet met geluid: 'wish you were here'. Als het aan Philips ligt: over niet al te lange tijd in de handel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden