Philips voert opnieuw de ranglijst aan

Van de grote ondernemingen heeft Philips het meeste oog voor milieu en samenleving. Ook in vergelijking met de Europese concurrenten.

Dat meldt Dutch Sustainability Research (DSR) in een rapport waarin de AEX-bedrijven worden vergeleken met hun Europese collega's. Philips scoort daarin 45 procent beter op duurzaamheidsonderwerpen als de 14 Europese bedrijven voor consumentenelektronica gemiddeld doen.

Reed Elsevier komt bijna 40 procent boven het gemiddelde van zijn Europese concurrenten uit en ABN Amro is derde met ruim 30 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat Philips op diverse gebieden als koploper in zijn sector fungeert. Zo scoort het bedrijf heel sterk met de aandacht voor klanten: de productkwaliteit, de productverantwoordelijkheid en de klanttevredenheid zijn bij de elektronicafabrikant goed geregeld, aldus DSR. Ook de aandacht voor het milieu is bij Philips veel groter dan wat zijn concurrenten gemiddeld laten zien, net als de zorg voor de samenleving. Bij het laatste wordt vooral gekeken naar de manier waarop bedrijven in ' gevoelige landen' de mensenrechten waarborgen. Als het om werknemerszaken gaat - zoals het waarborgen van veiligheid en het bieden van training - zit Philips echter nauwelijks boven het Europees gemiddelde in zijn bedrijfstak, en doet ABN Amro het bijvoorbeeld opvallend goed.

Het is voor het tweede jaar in successie dat Philips het AEX-fonds is dat het meeste boven zijn Europese concurrenten uitsteekt als het om duurzaamheid gaat. Philips werkt dan ook al jaren met interne programma's om zijn werknemers bewust te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Sinds vorig jaar krijgen ook de toeleveranciers trainingen in duurzaamheid. Eerder al zocht het concern zijn toeleveranciers uit op hun omgang met personeel en onderaannemers. Een jaar geleden werden vijftig toeleveranciers voor het eerst gevraagd deel te nemen aan cursussen waarin die bedrijven werd geleerd hoe ze aan de nieuwe Philipsnormen voor duurzaamheid zouden kunnen voldoen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden