Philips: TV-antennes komen terug

Van onze redactie economie AMSTERDAM - De televisie van de toekomst is interactief en komt de huiskamer binnen via een platte antenne, niet groter dan een pocketboek, die keurig op de schoorsteenmantel staat te pronken.

De grote landelijke zenders en tvsatellieten zullen het bij de opkomst van interactief kijken moeten afleggen tegen cellular vision. Dat denkt in ieder geval John Hawkins, bij Philips verantwoordelijk voor CDi en de distributie van vergelijkbare nieuwe media. De tv-kabelsystemen zijn in principe ook zeer geschikt en telefoonnetten mogelijk eveneens, maar de kosten om die aan te leggen of aan te passen zijn vele malen hoger dan die voor een net van cellulaire tv.

Europa heeft nog een lange, moeizame weg te gaan als het in alle landen kabelnetten wil realiseren om interactieve televisie mogelijk te maken, aldus Hawkins. “Europa zou er daarom goed aan doen snel een paar proefprojecten op te zetten met cellulaire interactieve tv. We hebben nu al een achterstand van twee jaar op de Verenigde Staten en als we niets doen, bezitten de VS straks niet alleen de rechten op de programma's, zoals films, maar ook op de technologie.”

Cellulaire tv is vergelijkbaar met cellulaire telefonie, een systeen dat sterk in opkomst is. In beide gevallen bedient een kleine zender een gebied (een cel) met een straal van een paar kilometer. Door die korte afstand kan het signaal zeer zwak zijn, wat goedkope zenders en ontvangers mogelijk maakt. “De investeringen per abonnee zijn veel lager dan voor kabel”, aldus Hawkins. “Met cellular vision kunnen toch gelijktijdig meer dan duizend digitale programma's worden uitgezonden.”

Het systeem staat overigens nog maar in de kinderschoenen. Er is nog maar één test gaande. In New York is een eerste cel gerealiseerd en dit jaar volgen er nog vijf. Philips Media is een van de investeerders in het project, naast onder andere de telefoonmaatschappij Bell Atlantic, waarmee Philips ook bij andere interactieve projecten samenwerkt.

Philips zet overigens niet al zijn kaarten op cellulaire tv. Het concern heeft ook geïnvesteerd in bestaande kabelnetten in Europa, waaronder in Nederland. Via die netten, en in de toekomst dus mogelijk via cellulaire tv, hoopt het bedrijf zijn digitale en interactieve videotechniek, ontwikkeld voor CDi, verder uit te baten. “Wat er op een CDi-schijfje staat kan met vrijwel dezelfde techniek ook via een kabel worden verspreid”, meent Hawkins.

De CDi-manager is er inmiddels van overtuigd dat CDi dit jaar de mijlpaal van een miljoen verkochte spelers haalt. De teller staat nu op ruim 400 000, wat betekent dat er in de stille wintermaanden wereldwijd 100 000 stuks zijn verkocht. Hawkins is niet onder de indruk van de verkoop van de Sega-CD, een spelletjesapparaat waarvan er eind dit jaar twee tot drie miljoen in huiskamers zullen staan. “CDi biedt meer, zoals informatieve CD's en speelfilms, en je ziet dan ook dat per CDi-speler nu gemiddeld tien CDi-schijfjes zijn verkocht, tegen drie schijfjes bij spelletjes-systemen.” Op de speler maakt Philips zeker nog geen winst, maar op sommige schijfjes is dat al wel het geval. Als het concern er in slaagt om dit jaar de voorspelde 700 000 spelers te verkopen, zorgen die overigels al wel voor een omzet van vermoedelijk een half miljard gulden.

Philips kan, zeker bij zijn divisie consumentenelektronica waar CDi onder valt, een nieuwe omzet- en later ook winstmaker goed gebruiken. Vandaag presenteert het bedrijf de cijfers over het eerste kwartaal. Alhoewel bij voorbeeld een analiste van MeesPierson een winstverbetering van maar liefst 70 procent verwacht, tot 175 miljoen gulden, wacht Philips nog steeds op het echte herstel. Op een jaaromzet van ongeveer zestig miljard, zou een jaarwinst van twee tot drie miljard wenselijk zijn. Het grootste deel daarvan komt normaliter uit de laatste maanden van het jaar, maar ook de wintermaanden moeten dan toch een winst van 400 miljoen of meer opleveren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden