Philips nog niet echt recessie-bestendig

amsterdam –- Philips heeft zijn hoofddoel: een recessiebestendig bedrijf worden, nog niet helemaal bereikt. Maar in de zwaarste economische crisis sinds 1945 heeft het concern de resultaten toch nog enigszins op peil weten te houden.

Van onze redactie economie

Het eerste kwartaal leverde 17 procent minder omzet op: 5,1 miljard euro, en een verlies van 57 miljoen. Dat is een tegenvaller, maar Philips heeft in minder slechte tijden geregeld veel grotere verliezen gekend. Het concern werkt er al jaren aan om minder conjunctuurgevoelig te worden. Daarvoor is het belang van consumentenelektronica verkleind en het gewicht van stabielere productgroepen als licht, gezondheidszorg en persoonlijke verzorging vergroot. Maar de huidige malaise laat ook die divisies niet onberoerd.

Zo zag Licht de verkopen dalen door stagnatie in de bouw en de malaise bij autofabrikanten. Een pluspuntje zou kunnen zijn dat daar de lampenvoorraad nu op is, zodat het aantrekken van de markt straks meteen tot nieuwe orders moet leiden. Ook de bouw en vernieuwing van ziekenhuizen stagneert, waardoor Philips minder medische apparatuur kan leveren. Beide divisies maakten nog wel winst, wat niet gezegd kan worden van de consumentengroep die tv's verkoopt, of beter: amper nog verkoopt. De helft van de omzetdaling van het concern is te wijten aan die tv-verkoop.

Philips roept enkele miljoenen koffiezetters van het populaire type Senseo terug, waarvan een miljoen in Nederland. Een storing kan tot ernstige schade leiden. Van persoonlijk letsel zou nog geen sprake zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden