Philips moet al idee hebben voor Polygram-miljarden

AMSTERDAM - Philips verkoopt een van zijn meest succesvolle dochters, Polygram, ontvangt daar bijna zestien miljard gulden voor en zegt de komende maanden rustig te bekijken waar het dat geld in zal investeren. Dat zou niet waar mogen zijn.

De reden die Philips opgeeft voor de verkoop van Polygram is even simpel als ongeloofwaardig: “We kunnen er nú een goede prijs voor krijgen en dus nemen we die kans waar.”

Polygram is echter geen bedrijf dat je bij het eerste het beste bod van de hand doet. Polygram vertegenwoordigt wat Philips sinds het aantreden van de vroegere topman J. Timmer in 1990 als hoogste idealen koestert en waar ook zijn opvolger C. Boonstra volop aan vasthoudt. Philips wil met zijn activiteiten tot de top-drie ter wereld behoren: Polygram is de nummer één bij muziek. Philips wil dat zijn activiteiten mooie winsten opleveren: Polygram hield vorig jaar zo'n 15 procent van zijn muziekomzet als bedrijfsresultaat over. Philips wil dat zijn activiteiten groeikansen hebben: Polygram is net goed op weg een filmdivisie te ontwikkelen en de muziekmarkt is nog lang niet verzadigd.

Wie zo'n kroonjuweel bezit is daar òf verschrikkelijk zuinig op, òf heeft ontzettend goede plannen met het geld dat de verkoop ervan oplevert. Het zou immers onbestaanbaar zijn als Boonstra over een half jaar (als de verkoop uiterlijk rond moet zijn) zou moeten erkennen geen raad met de miljarden te weten.

De bestemming moet niet alleen beter bij de kernactiviteiten van Philips passen dan Polygram, de zestien miljard dienen ook een beter rendement op te leveren. Met minder zullen immers de aandeelhouders geen genoegen nemen.

“Op de bank zetten levert te weinig op”, zo wil een woordvoerder van Philips nog wel toegeven. Resteren nog twee andere eenvoudige oplossingen: de winst via een superdividend uitdelen aan de aandeelhouders (eenmalig leuk voor die aandeelhouder, maar in feite hol je het bedrijf uit), of eigen aandelen inkopen. Dat laatste is populair in het buitenland. In Nederland is echter nog een wetswijziging nodig om het aantrekkelijk te maken. Bovendien is het niet gunstig om zoiets te doen als de aandelenkoers toch al tot recordhoogte is gestegen.

Boonstra heeft dan ook al laten doorschemeren dat hij aan andere dingen denkt. “Philips kan zijn financiën nu geheel inzetten om zijn kernactiviteiten naar de wereldtop te brengen”, aldus Boonstra, die zijn concern “een wereldleider bij de digitale revolutie” wil laten zijn.

Twee activiteiten hebben daarbij Boonstra's bijzondere aandacht, zo is in het verleden al gebleken: Philips wil met zijn divisie consumenten communicatie (de draadloze telefoons en dergelijke) bij de mondiale top-drie gaan horen en wil ook hogerop met zijn chipsactiviteiten.

Voor dat laatste zijn verreweg de grootste bedragen nodig; een nieuwe chipsfabriek kost al gauw een paar miljard. Philips is wel de grootste chips-leverancier van Europa, maar op wereldschaal niet meer dan nummer negen. De afstand tot nummer één Intel is formidabel: wist Philips in het eerste kwartaal voor ongeveer twee miljard gulden aan chips te verkopen, Intel zette voor twaalf miljard gulden aan chips weg.

Om in de buurt van de wereldtop te komen, zal Philips meer moeten doen dan elk jaar voor een paar miljard een nieuwe chipsfabriek bouwen. Vakbonden speculeren er al op dat Philips zijn krachten zou willen bundelen met concurrenten als Motorola en Texas Instruments - nummer drie en vier op de wereldranglijst van chipsfabrikanten. Vooral Motorola is interessant. Het concern tobt al een tijdje en de nieuwe topman wil het concern meer richting satellietcommunicatie sturen (waar Motorola wereldleider is). De chipsdivisie zou wel eens voor verkoop of een joint venture in aanmerking kunnen komen. Die zou Philips in één klap tot de nummer twee ter wereld maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden