Philips komt goed uit de startblokken

Winst en omzet stijgen sterker dan verwacht 'Reorganisatie werpt vruchten af'

Na rode cijfers in 2011 is Philips dit jaar goed begonnen. De nettowinst steeg in het eerste kwartaal met 80 procent tot 249 miljoen euro.

Het cijfer werd beter door een aantal eenmalige opbrengsten zoals de verkoop van de merkrechten op Senseo en de verkoop van de High Tech Campus in Eindhoven. Ook werd minder verlies geleden op de televisie-activiteiten. In het eerste kwartaal verdween deze lastige sector definitief uit het concern.

De omzet steeg, vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar, met 4 procent tot 5,6 miljard euro. Zowel de winst als de omzet was beter dan analisten gemiddeld hadden voorspeld.

Volgens bestuursvoorzitter Frans van Houten werpt de reorganisatie die hij vorig jaar inzette vruchten af. Hij vindt dat het concern minder bureaucratisch moet worden en dat nieuwe producten sneller geld moeten opleveren. Tot en met 2014 verdwijnen er 4500 arbeidsplaatsen bij het bedrijf, waarvan 1400 in Nederland.

Na zeven kwartalen van dalend rendement stijgt de winst van de lichtdivisie weer, zegt Van Houten. De sector die apparaten maakt voor de gezondheidszorg presteerde afgelopen kwartaal sterk. De verbeterende economische omstandigheden in de Verenigde Staten pakten ook goed uit voor het elektronicabedrijf.

Sinds het aantreden van Van Houten is nagenoeg het hele bestuur van Philips vervangen. Afgelopen kwartaal vond het bedrijf een nieuwe topman voor de lichtsector en een nieuwe directeur voor de zorgdivisie.

Over de resultaten in de rest van het jaar houdt Van Houten zich op de vlakte: "We blijven voorzichtig gezien de onzekerheden in Europa, vooral in de gezondheidssector en de bouw."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden