Gloeilampen

Philips blijft gewoon gloeilampen produceren

Beeld anp

De 'last man standing' strategie. Zo heet de tactiek waarmee Philips nog jarenlang toonaangevend wil zijn in de gloeilampen. Want in Europa mogen de peertjes en bolletjes met gloeidraad verdwijnen, in de rest van de wereld "blijft er de komende jaren behoefte aan conventionele lampen", zegt de topman van Philips Lighting Eric Rondolat op de High Tech Campus van Eindhoven.

Hij legt uit dat deskundigen al jarenlang de ondergang van de gloeilamp voorspellen. En inderdaad, de markt krimpt. Maar de afdeling van Philips Lighting die de gloeilampen maakt, krimpt minder hard. "Ons marktaandeel met conventionele verlichting wordt dus steeds groter", zegt Rondolat. Hij wil zoveel mogelijk andere lichtproducenten ontmoedigen nog verder te gaan in de traditionele lampenmarkt zodat het marktaandeel blijft stijgen. Net zo lang tot Philips de 'last man standing' is.

Ja, Philips zal volgend jaar opnieuw minder gloeilampen maken, zegt Rondolat. Dit jaar daalde de verkoop al met 18 procent en dat zal volgend jaar niet veel anders zijn. Maar Rondolat denkt dat de daling zal afvlakken tot een kleine maar stabiele groep gebruikers overblijft. "Wij geloven dat mensen nog heel lang gloeilampen zullen gebruiken."

De Fransman Rondolat doet zijn verhaal op de High Tech Campus in Eindhoven, het hoofdkwartier van de nieuwe onderneming die zich vorig jaar losmaakte van de Koninklijke Philips. Op de campus zochten ooit de onderzoekers van het oude Philips naar nieuwe verlichtingsbronnen. Led bleek uiteindelijk de echte opvolger van de gloeidraad. Philips Lighting is er groot in. Vorig jaar verkocht het concern ruim 16 procent meer Led-lampen. Daarmee is Led nu goed voor 59 procent van de totale omzet.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Eric Rondolat, topman van Philips Lightning. Beeld anp

De Dubai-lamp

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers komt Rondolat een paar keer terug op de Dubai-lamp. Dat is de nieuwste generatie Led-verlichting die Philips heeft ontwikkeld met het oliestaatje Dubai. "De lamp is 90 procent zuiniger en gaat 15 procent langer mee", zegt Rondolat. De topman wijst ook op de Torre Europa, een kantoorgebouw in Madrid die Rondolat 'de slimste toren van Spanje' noemt.

Het personeel dat in de toren werkt, kan met de smartphone zelf de verlichting regelen. Iets verderop in de Spaanse hoofdstad is Philips verantwoordelijk voor de stadionverlichting van voetbalclub Atletico Madrid. Ook de velden van het Duitse VFL Wolfsburg kregen vorig jaar lampen uit de Philipsfabriek, wat nog klein bier is vergeleken met de 90.000 lantaarns en het bedieningssysteem die de Eindhovenaren in het Indonesische Jakarta installeerden.

Ondanks deze prestigieuze projecten bleef de omzet achter bij de verwachtingen. Dat kwam onder meer door tegenslagen in het Midden Oosten. "In Saoedi-Arabië zijn er betalingsproblemen", zegt Rondolat daarover. "Totdat de problemen zijn opgelost, nemen we geen nieuwe opdrachten aan. Overigens zijn er daar nog genoeg mogelijkheden om te groeien. De markt voor Led-verlichting is er nog lang niet verzadigd."

Vervelend voor Philips Lighting is wel dat er steeds minder valt te verdienen aan Led-lampen. "Prijserosie", verklaart Rondolat. Dat de lampen goedkoper worden, is geen vrijwillige keus van Philips, maar wordt afgedwongen door de concurrentie vanuit Azië. Chinese lichtfabrikanten willen een groter deel van de taart en kijken daarbij nadrukkelijk naar Europa. Zo denkt het Chinese Sanan Optoelectronics aan een overname van het Duitse Osram, een traditionele concurrent van Philips.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden