Peugeot-Citroën is nu een leeuw met drie koppen

Kapitaalinjectie van Chinees Dongfeng moet Aziatische markt openen

PARIJS - De verlieslijdende Franse autobouwer PSA Peugeot-Citroën staat voor een revolutie. De familie Peugeot heeft het niet langer voor het zeggen nu het Chinese Dongfeng en de Franse staat het bedrijf een ongekende kapitaalinjectie geven.

De nieuwe aandeelhouders nemen elk een belang van 14 procent in PSA en staan zo op gelijke hoogte met de familie Peugeot. Zij betalen ieder 800 miljoen euro, in totaal wordt het kapitaal van PSA verhoogd met 3 miljard euro.

Voor de crisis, voor 2008, was het ondenkbaar dat PSA, de nummer twee op de Europese automarkt, in zee zou gaan met het ambitieuze Dongfeng. Maar zes jaren van dalende autoverkopen in Europa, een markt waar PSA te sterk van afhankelijk bleek, hebben het tweehonderd jaar oude bedrijf op de knieën gekregen.

De voorzitter van de raad van toezicht Thierry Peugeot heeft zich lang verzet tegen de deal. Hij moest zich er uiteindelijk bij neerleggen dat anderen voortaan de koers bepalen. In 2013 boekte PSA een verlies van 1,7 miljard euro na een record van vijf miljard in 2012. Vriend en vijand zijn het erover eens dat het bedrijf niet alleen een financiële, maar ook dringend een industriële partner nodig heeft.

Dongfeng, waarmee PSA al een joint venture heeft, moet PSA in staat stellen te overleven via de Aziatische markt. De Chinezen zorgen voor geld en afzetmogelijkheden en in ruil daarvoor krijgen ze een grotere toegang tot de technologie van de Fransen. Die stelt hen in staat een grote kwalitatieve sprong voorwaarts te maken.

Want over de bedoelingen van Dongfeng, dat 'wind uit het oosten' betekent, maakt niemand zich enige illusies. Peking wil de nummer twee van China al jaren tot de top tien in de wereld laten behoren. De verbintenis met PSA is een cruciale vervolgstap in de strategie van Dongfeng, dat eerder partnerschappen sloot met onder andere Nissan, Renault en Honda.

Vandaar ook de komst van de Franse staat in de groep als aandeelhouder. Parijs wil dat PSA een Frans bedrijf blijft dat in Frankrijk voor werkgelegenheid blijft zorgen. De auto-industrie is nu goed voor 400.000 directe en twee miljoen indirecte banen. De aankondiging in de zomer van 2012 dat er meer dan 8000 banen verdwijnen bij PSA in Frankrijk veroorzaakte een schokgolf. "Maar nu hebben wij een akkoord", verzekerde minister van financiën Pierre Moscovici gisteren. "Tot 2016 zal PSA een miljoen auto's in Frankrijk maken en er zal geen fabriek sluiten."

Daar zijn veel Fransen niet van overtuigd. Volgens een peiling gelooft 69 procent niet dat PSA hiermee gered is. En hier en daar wordt erop gewezen dat de staat, voor 15 procent ook al aandeelhouder van Renault, niet ingreep toen dit bedrijf ervoor koos een groot deel van de productie naar lage lonenlanden te verplaatsen.

Het gezamenlijke aanvalsplan van PSA en Dongfeng richt de blik hoe dan ook resoluut op het verre oosten. 'Back in the race' bestaat uit een nieuwe serie auto's die bestemd is voor China en Zuidoost-Azië, een markt die volgens de voorspellingen tot 2020 zal verdubbelen. In China telt de joint venture DPCA drie fabrieken in de stad Wuhan, het 'Detroit van China', en daar zou een vierde bij moeten komen. Daarbij richten PSA en Dongfeng zich samen op de budgetmarkt waar Renault met Dacia al sterk aanwezig is. In Wuhan komt een nieuw researchcentrum dat goedkope modellen moet ontwikkelen.

Wat de leiding betreft wil PSA, dat nu een leeuw met drie koppen is, haast maken met de komst van een nieuwe sterke man, Carlos Tavares. Tavares, die werd losgeweekt van aartsrivaal Renault, vervangt volgende maand de architect van de overeenkomst met Dongfeng, bestuursvoorzitter Philippe Varin.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden