Petitie voor kraanwater in café

50.000 handtekeningen om leidingwater op de menukaart te krijgen

Overal kraanwater graag, eventueel tegen betaling. Onder een petitie met die strekking hebben inmiddels ruim 50.000 mensen hun naam gezet. Initiatiefnemer van de actie is drinkwaterbedrijf Vitens, dat het hoog tijd vindt dat het makkelijker wordt om in horeca en op festivals aan dit 'oer-Hollandse en duurzame product' te komen.

Het drinkwaterbedrijf verwijst naar onderzoek van TNS Nipo. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan dat hen in horeca wel eens kraanwater is geweigerd. Een klein deel zegt zich te schamen om er in restaurants om te vragen. Verder klagen festivalbezoekers dat zij moeilijk aan kraanwater kunnen komen.

Vitens grijpt de Nijmeegse Vierdaagse aan om aandacht te vragen voor de petitie. Die wordt gesteund door Jan Zwijnen (92), een van de oudste deelnemers. Hij stoort zich eraan dat het serveren van kraanwater niet vanzelfsprekend is. "Ik drink heel veel water tijdens het wandelen. Als ik dan op een terras om een glaasje water vraag, vragen ze of ik dat nodig heb voor mijn pillen."

De ervaren loper zou aanvankelijk een rugzak met tien liter kraanwater meesjouwen. Voor elke tienduizend handtekeningen zou hij een liter minder meedragen, in de hoop vrijdag met een lege rugzak de Via Gladiola op te lopen. Dat vond Vitens bij nader inzien 'wel heel erg pittig'. Nu loopt een 27-jarige medewerker van de klantenservice met de waterzak.

Met 100.000 handtekeningen denkt Vitens een statement te kunnen maken. "Het gaat ons om een cultuurverandering", zegt woordvoerder Judith Zuijderhoudt. "Dat moeten we met horeca en festivals regelen. Als tegenargument hoor je van ondernemers dat zij geen zin hebben om gratis water te schenken omdat de schoorsteen moet roken, maar het water hoeft ook niet gratis te zijn."

Volgens haar wil de consument best een euro neerleggen voor een karaf kraanwater. "Dat is helemaal niet zo gek. Of je kunt er op het terras een kop koffie bij bestellen. Het gaat erom dat we rekening houden met elkaar. Het moet niet om commerciële belangen gaan."

Zuijderhoudt ziet al verbeteringen. Zo zijn er festivals met watertappunten en polsbandjes waarmee je in ruil voor een muntje onbeperkt gekoeld water kunt ophalen. Soms gaat de opbrengst naar een goed doel.

"Festivals letten meer op gezondheid en duurzaamheid en realiseren zich dat kraanwater een lokaal product is." En nee, benadrukt Zuijderhoudt, Vitens wordt er zelf niet rijker van. "Kraanwater is geen product waar we geld op verdienen. Een glas water kost maar 0,001 cent."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden