Peter van Onna bekroond als 'toonmeester in spe'

AMSTERDAM - 'Een toonmeester in spe' noemde het jury-rapport bij monde van voorzitter Jan Zekveld de jonge Nederlandse componist Peter van Onna. Met zijn orkestwerk 'The Mondrian Equilibrium' veroverde Van Onna (1966) donderdagavond als eerste de nieuw ingestelde 'Jonge componistenprijs'.

“Eén enkele uitvoering is net zoveel waard als honderd compositielessen”, betoogde dezelfde Van Onna twee jaar geleden, toen er ook al een orkestwerk van zijn hand klonk tijdens het Project Jonge Componisten dat het Nederlands Balletorkest jaarlijks organiseert. In die zin was er altijd al een ruime beloning aan het project verbonden. Tot vorig jaar waren er echter nog geen geldprijzen te vergeven. Door toedoen van een sponsor kent het project bij de dertiende jaargang voor het eerst prijzen: naast een eerste prijs van f 7.500 een aanmoedigingsprijs van f 2.500.

Het lef en het onconventionele karakter dat afstraalde van 'Monument 2' van Caroline Berkenbosch was voor de jury aanleiding haar te bedenken met deze 'tweede' prijs. 'Monument 2' begint interessant en melodieus met een tweespraak tussen hoorns en strijkers. Het verloop van het stuk kon echter niet overtuigen: een monotone herhalingsdrift en een te simpele ritmische vormgeving maakten mij niet nieuwsgierig naar de afloop van het werk, en evenmin naar de verdere ontwikkeling van deze componiste. Dan was het korte, heldere 'Tegenspraak' van Cynthie de Jong een betere keuze geweest. De frisheid van aanpak en het gebrek aan overbodigheden waren de onderscheidende kenmerken van deze compositie, die zeker aanmoediging verdienen.

Onder de naam 'Algos' presenteerde de Grieks-Nederlandse componist Theo Abazis een nieuw Nederlands vioolconcert. Met verve speelde Emmy Verhey deze knappe compositie, die niet uitmunt in individualiteit of originaliteit. In de vorm is het vioolconcert zelfs wat 'oudbakken' te noemen, maar 'Algos' is ontegenzeggenlijk een sterk concertstuk dat zijn weg op de podia zal weten te vinden.

Het vooral grappige en in de vorm originele 'Als een zin' van Piet-Jan van Rossum maakte het vijftal (uit vijftien inzendingen) geselecteerde werken vol. Met Van Onna deelt Van Rossum een fijne zin voor de uitsplitsing van de orkestklank. De voortreffelijk dirigerende Zsolt Nagy realiseerde hun innerlijk gehoorde klankvoorstellingen nauwgezet. Vanaf het podium van de goed bezochte zaal van de Beurs van Berlage bewees het doorgaans vanuit de orkestbak opererende Balletorkest andermaal zijn kwaliteiten in dit repertoire.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden