Personendiesel zelfs vuiler dan truck en bus

vervuiling | De uitstoot van nieuwe auto's die op diesel rijden, is twee maal zo hoog als die van nieuwe dieseltrucks en -bussen.

Nieuwe dieselauto's die voldoen aan de strengste Europese emissienorm blijken veel meer giftige stoffen uit te stoten dan nieuwe vrachtwagens en bussen die op diesel rijden. Gemiddeld is de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden (NOx) ruim twee maal zo hoog bij personenauto's met een dieselmotor, zo blijkt uit een gisteren verschenen rapport van de International Council on Clean Transportation (ICCT).


Een nieuwe Europese emissietest om de uitstoot van stikstofoxiden door dieselauto's te beteugelen, is aanstaande. Maar die gaat nog niet ver genoeg volgens de ICCT - het onderzoeksinstituut dat ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht.


In dit nieuwste onderzoek vergelijkt de ICCT voor het eerst de NOx-uitstoot van 24 vrachtwagens, onder reële rijomstandigheden op de weg, met die van 30 typen personenauto's met een dieselmotor. Voorheen werden vrachtwagens vooral in het laboratorium onderzocht. Duitse en Finse onderzoeksinstanties verstrekten de gegevens.


De ICCT stelt dat de vrachtwagens en bussen 210 milligram NOx per gereden kilometer uitstoten. Daarmee blijven ze onder de Europese grenswaarden. Moderne dieselauto's die op papier voldoen aan de strengste Europese emissienorm (Euro 6) met een limiet van 80 milligram, stoten op de weg gemiddeld 500 milligram per kilometer uit.


Aangezien de zware voertuigen een grotere motor hebben en meer brandstof verbruiken, is het verschil per liter verbruikte diesel nog veel aanzienlijker. Dan stoten de personenauto's tot wel tien keer meer stikstofoxiden uit.


In 2013 tipte de ICCT de Amerikaanse milieutoezichthouder EPA over vreemde uitstootwaarden bij Volkswagen en het waarschijnlijke gesjoemel. De EPA kwam in september 2015 met bewijzen dat VW sjoemelsoftware inbouwde om dieselauto's bij laboratoriumtests schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Sindsdien ligt de uitstoot van stikstofoxiden onder een vergrootglas.


Later bleek de Europese Commissie allang te weten dat autofabrikanten hun emissietests bewust manipuleerden. De vermoedens van fraude werden door hoge functionarissen, vooral diegenen die belast zijn met het industrieel beleid, stelselmatig onder het tapijt geveegd, om de auto-industrie te ontzien.


Volgens de ICCT bewijst het nieuwe onderzoek wederom dat de huidige officiële tests - de typegoedkeuringen - niet voldoen om een dieselauto toe te laten tot de Europese wegen.


Deze moeten worden aangevuld met emissietests in het verkeer. Pas als de motor flink belast wordt, onder zowel warme als koude omstandigheden, kan de uitstoot correct gemeten worden.


"Bij vrachtwagens en bussen gebeurt dat al sinds 2013", zegt Peter Mock, directeur van de ICCT in Europa, tegen The Guardian. "Dankzij mobiele testinstallaties is het mogelijk een willekeurig voertuig te selecteren en de uitstoot te meten onder reële rijomstandigheden."


De eisen voor vrachtwagens zijn sinds de jaren negentig overigens veel strenger geworden, omdat er veel milieuwinst te behalen viel en bijna alle trucks op diesel rijden. Het ontwikkelen van schonere technologieën is daardoor wel relatief goedkoop.


In september 2017 gaat het Europese testregime voor personenauto's ook op de schop. Vanaf dan moeten toelatingsinstanties de uitstoot van dieselauto's ook op de weg meten met draagbare systemen.


Mock waarschuwt echter nu al dat autofabrikanten dan nog steeds zelf een speciaal prototype uit kunnen zoeken voor de praktijktest. "Het zou veel beter zijn", zegt hij, "om de uitstoot van gewone voertuigen uit de massaproductie te meten, van automobilisten die er op een normale manier in gereden hebben." In de Verenigde Staten is dit al de gangbare procedure.


Op 17 januari staat het onderwerp op de agenda van de Europese Commissie in Brussel, maar de ICCT geeft een methode naar Amerikaans voorbeeld weinig kans, gezien de tegenwerking van verschillende grote autobouwers en EU-lidstaten.

In het kort

Personenauto's die op diesel rijden stoten twee keer zoveel NOx uit dan trucks en bussen


Onderzoeksinstituut ICCT wil strengere Europese testen voor dieselauto's


De eisen aan vrachtwagens en bussen zijn veel strenger

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden