personaliatips: personalia@trouw.nl

Gravin Eloise, de oudste dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien, viert vandaag haar tiende verjaardag. Eloise, het oudste kleinkind van koningin Beatrix, woont met haar ouders en haar jongere broertje Claus-Casimir (8) en zusje Leonore (6) in Brussel.

Jan van Dijk, criminoloog, heeft de prestigieuze Stockholm Prize in Criminology gekregen.

Van Dijk, die is verbonden aan de Universiteit van Tilburg, krijgt de prijs voor het opzetten van de Internationale Slachtofferenquête. Die meet de ervaringen van burgers met criminaliteit, waardoor duidelijk wordt of criminaliteit toe- of juist afneemt.

De prijs, die Van Dijk op 12 juni ontvangt uit handen van de Zweedse koningin Silvia, wordt ook wel de 'Nobelprijs voor criminologie' genoemd. Er is een geldbedrag van 110.000 euro mee gemoeid.

Omroepen RKK, NTR en EO zijn in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Prix Jeunesse, de zogenoemde Oscars van de kindertelevisie. De RKK won met de jeugddocumentaire '2Broers'. Die kreeg in München de eerste prijs in de categorie 7-11 jaar non-fictie. Het EO-programma 'Checkpoint' won de kinderjuryprijs. De NTR won de prijs met het programma 'Klokhuis' in de categorie interactiviteit.

Donald Vossen (23) heeft met het plan digitaal inpakpapier voor waardebonnen te ontwerpen en verkopen, de Folia Startup Award gewonnen. In Pakhuis de Zwijger kreeg de student communication en multimedia design een startkapitaal van 50.000 euro voor zijn onderneming Wrap A Gift. Juryvoorzitter Doekle Terpstra roemde het ondernemingsplan vanwege de originaliteit en de potentie van het bedrijf.

Aad Muntz, het creatieve brein achter de bekroonde reclameslogan 'Even Apeldoorn bellen' is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij was al geruime tijd ziek. Muntz werkte in de jaren tachtig en negentig voor verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer en werd in 1993 reclameman van het jaar. Hij schreef ook het boek 'Reclame enzo' met daarin bespiegelingen over marketingcampagnes. 'Even Apeldoorn bellen' werd een begrip, terwijl de campagne niet bedoeld was om mensen werkelijk te laten opbellen, vertelde Muntz eens in een interview. In een verklaring meldde Centraal Beheer gisteren: "Wij herinneren ons de woorden van Aad: 'Reclame is vooral respect hebben voor mensen'. Dat was ook waar Aad voor stond en wat wij als organisatie blijven uitdragen. Wij nemen afscheid van een bijzonder creatief man en een doorzetter, die door zijn oprechte interesse in mensen vele collega's stimuleerde."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden