Perfecte marketing: quiz verkopen als iets nieuws

De kennisquiz is zo oud als de televisie. Toch leek het alsof ons zaterdag iets revolutionairs stond te wachten bij RTL 4. Dat kwam doordat Linda de Mol de week ervoor heel Hilversum had afgestruind om haar zelfbedachte spel 'Weet ik veel' te promoten. "Een algemene kennistest, die was er nog nooit", jubelde ze bij 'DWDD'. En Matthijs van Nieuwkerk knikte braaf van ja.

Hij was niet de enige. 'RTL boulevard' en 'Evers staat op' (538), iedereen rolde de rode loper uit voor de showbizz-koningin. Aan het eind van de week was de consternatie zelfs zo groot dat Omroep Brabant serieus meldde dat een studente uit Roosendaal quiz-kandidaat was. Alsof al niet sinds mensenheugenis massa's studenten meedoen aan '2 voor 12' en 'Per seconde wijzer'. Alsof De Mols 'eigen' RTL 4 niet jarenlang de 'Achmea kennisquiz' uitzond. En alsof de EO niet sinds februari 'Wat weet Nederland' brengt.

Zelden werkte een marketingstrategie om iets ouds als iets nieuws te verkopen zo perfect. Het begon al in december bij RTL's 'Life 4 you'. Daarna volgden, in de week voor de première, de belangrijke amusementsshows. Albert Verlinde: "Linda's app is later deze week verkrijgbaar." Edwin Evers: "Je kunt thuis meespelen op je tablet".

De Mols pr-verhaaltje was telkens hetzelfde: dat het ontzettend nieuw was, dat ze last had van zenuwen, en dat ze kijkcijfers moest halen. Van Nieuwkerk, dreigend: "Paul de Leeuw is terug, 'Golden oldies' begint." De Mol: "Ja, en wat dacht je van de 'Showbizzquiz'?" Nou hoeft ze zich over die 'Showbizzquiz' (SBS 6) echt niet druk te maken, want dat is pas echt een opgewarmde prak. Golden oldies is daarbij vergeleken een wonder van vernieuwing. Weliswaar de zoveelste variant op het verschijnsel talentenjacht, maar rockende bejaarden zijn, volgens mij, nog niet eerder in dit genre verdwaald. De eerste aflevering smaakte niet echt naar meer. Een trage selectieprocedure bij merendeels niet al te beste koren.

Niettemin mocht presentator Ruben Nicolai in DWDD volop reclame maken voor zijn BNN- seniorenshow. Een dag later zat De Mol er. Ook zij kreeg geen strobreed in de weg gelegd. Uitgebreid mijmerde ze over kijkcijfers. Minder dan een miljoen zou een ramp zijn. Waarmee meteen de enige reden voor haar promotietour was gegeven: kijkers genereren. Je vraagt je af: hoe kan het dat heel Hilversum zich laat inpakken? Komt het doordat Linda als lieveling van het omroepdorp garant staat voor torenhoge kijk- en luistercijfers? Of ze nu iets interessants heeft te vertellen of niet?

Gelukkig was als een geschenk uit de hemel precies op tijd nog een ander gespreksonderwerp ontstaan: een column van De Mol had fans van Sylvie van der Vaart op hun achterste benen gekregen. Konden de journalisten direct erbij pakken. Gaf het gesprek ook wat meer body. "Een gecreëerd relletje", noemde De Mol het. Maar door wie gecre-eerd? Door RTL 4?

En toen was het eindelijk zaterdagavond, alsof het nooit zo ver zou komen. Een mooie, vrolijke quiz met drie BN'ers en een zaal vol studenten. Er keken 2,3 miljoen (!) mensen. De promotie had z'n werk gedaan: de app en de quiz-website liepen vast. Linda's naam is goud waard. Ze kan tevreden zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden