Pensioentegenvaller bij Air France-KLM verhult goede resultaten

Pieter Elbers (CEO KLM) geeft een toelichting op de jaarcijfers van Air France KLM in Parijs. Beeld ANP

Air France-KLM profiteert van het economisch herstel en grijpt de goede resultaten aan om de schuld te verlagen en het risico van de pensioenen af te wenden. 

Meer passagiers, hogere verdiensten, goedkopere brandstof en een fors lagere schuld. Genoeg redenen voor tevreden gezichten bij het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern Air France-KLM dat vanochtend de jaarcijfers over 2017 publiceerde. Dat de luchtvaartmaatschappij door een grote, eenmalige, afboeking op de pensioenen alsnog in de rode cijfers (een verlies van 274 miljoen euro) is beland, mag de pret niet drukken.

Geen wonder, want het operationele resultaat (de winst zonder afboekingen) steeg met 42 procent naar 1,5 miljard euro en het aantal passagiers steeg met 5,6 procent naar 99 miljoen per jaar.

Air France-KLM heeft geen gemakkelijke jaren achter de rug. De luchtvaartmaatschappij belandde in 2010 in de rode cijfers. Het concern leed onder de financiële crisis en had in eerste instantie geen antwoord op de heftige concurrentie op de korte vluchten van goedkoop werkende maatschappijen als Easyjet en Ryanair. Op de verre vluchten voelde Air France-KLM de hete adem van rijke golfmaatschappijen als Etihad en Emirates. Dat Air France-KLM er in

2015 weer in slaagde een positief resultaat neer te zetten had vooral te maken met de sterk gedaalde brandstofprijzen. Geen reden nog tot juichen dus.

Economisch herstel

Maar inmiddels werpen de bezuinigingsprogramma’s al enige tijd vruchten af en, veel belangrijker: het economisch herstel geeft de hele luchtvaart een enorme impuls. De vraag naar vliegreizen zit in de lift en dat merkt Air France-KLM vooral op de routes op Noord-Amerika.

Ook het herstel op de routes naar Zuid-Amerika en Azië droeg in 2017 bij aan de hogere inkomsten.

De afboeking op de pensioenen van 1,4 miljard euro was nodig om ervoor te zorgen dat het bedrijf in de toekomst niet meer hoeft bij te springen als de pensioenen van werknemers tegenvallen. Zonder de afboeking was de winst over 2017 uitgekomen op bijna 1,2 miljard euro, ruim 360 miljoen meer dan in 2016. Air France-KLM bracht de schuld van het bedrijf vorig jaar fors omlaag, met bijna 2 miljard euro naar 1,7 miljard euro.

Scheve verhoudingen

De verhoudingen binnen het concern zijn nog wel scheef. Het is nog altijd het kleinere KLM dat het beste presteert, net als vorig jaar.

Het operationele resultaat kwam voor ruim 60 procent van de Nederlandse tak van het luchtvaartconcern, de rest was voor rekening van het grotere Air France. Toch lijkt dit op dit moment minder een probleem voor het bedrijf, dat geregeld worstelde met ruzies tussen de Nederlanders en de Fransen.

Eerder was er bijvoorbeeld sprake van dat KLM de directe zeggenschap in vakantiemaatschappij Transavia zou verliezen. Ook was er een paar jaar geleden een plan om het kasgeld van KLM over te hevelen naar het moederbedrijf in Parijs. Maar nu het de laatste tijd een stuk beter gaat met het luchtvaartconcern zijn er aan de top geen discussies meer geweest die raken aan KLM als zelfstandige, Nederlandse luchtvaartmaatschappij met zijn eigen operatie en kantoor.

Stakingen

Problemen met het personeel zijn er wel nog altijd. Zo dreigt er bij KLM een staking van de piloten van Transavia. Maar anders dan een paar jaar terug gaan de discussies aan de onderhandelingstafels nu niet meer over mogelijke ontslagen of over inlevercao’s, maar over hoe het personeel kan meeprofiteren van de verbeterde resultaten. Ook 2018 wordt naar verwachting een goed jaar voor Air France-KLM, al is er wel de verwachting dat hogere brandstofprijzen de resultaten negatief zullen beïnvloeden.

In december lanceerde Air France de nieuwe luchtvaartmaatschappij Joon, die vliegt tegen 15 tot 18 procent lagere kosten dan Air France zelf. Topman van Air France-KLM Jean-Marc Janaillac noemde de lancering ‘succesvol’. Tot dusver heeft Joon 300.000 passagiers vervoerd. De vliegtuigen zaten voor 85 procent vol. Vooralsnog ziet Air France de nieuwe maatschappij, die in vergelijking tot Air France en KLM nog piepklein is, vooral als een ‘laboratorium’ voor innovatie.

Lees ook:

Ondanks winstcijfers verloren veel beleggers afgelopen jaar het vertrouwen in Air France-KLM. Ze dumpten het aandeel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden