Pensioenconflict bij Lufthansa voorlopig uitzichtloos

Lege incheckbalies van Lufthansa op vliegveld Frankfurt. Beeld epa
Lege incheckbalies van Lufthansa op vliegveld Frankfurt.Beeld epa

Bij het Duitse Lufthansa staken de piloten voor de elfde keer dit jaar, en de tweede keer deze week. Zij zijn boos omdat de luchtvaartmaatschappij hun riante vroegpensioenregeling niet meer van deze tijd vindt en overboord wil zetten. Beide partijen zitten in de loopgraven op dit onderwerp, en de stakingsgolf lijkt daarom nog niet voorbij.

Gert Jan Rohmensen

Vandaag staken de piloten op de lange-afstandsvluchten vanuit Frankfurt, München en Düsseldorf, waardoor rond de vijftig vluchten zijn uitgevallen. Afgelopen maandag en dinsdag staakten de piloten op de korte en middellange vluchten. Zo'n 1350 van de geplande 2800 vluchten vielen toen uit, waar zeker 150.000 passagiers last van hadden.

"Als je op vakantie wilt en iemand laat die plannen de mist in gaan, dan is dat niet in orde. Ze zouden om de tafel moeten gaan en een akkoord moeten sluiten", zei een boze Lufthansa-passagier maandag op het vliegveld van Frankfurt.

Ook Duitse politici zijn kritisch over de pilotenstaking. Bij het begin ervan in april zei CDU-Bondsdaglid Michael Fuchs al: "De staking is absoluut onverantwoord. Bij mensen die soms evenveel verdienen als de Bondskanselier heb ik daar geen begrip voor."

Niet armlastig
Piloten bij Lufthansa zijn niet bepaald armlastig. Volgens het weekblad Der Spiegel krijgt een piloot bij het bedrijf rond de 260.000 euro per jaar, inclusief toeslagen. Bij Lufthansa-dochter Swiss Air is dat bijvoordeeld 'maar' 150.000 euro. Bij prijsvechters als EasyJet en RyanAir, die meestal freelance-piloten inhuren, ligt het salaris nog lager.

Sinds april is er al zeker tien keer gestaakt bij Lufthansa en het eind is nog niet in zicht. Afgelopen week liep het overleg tussen de pilotenvereniging Vereinigung Cockpit (VC) en het luchtvaartconcern weer vast, waarop VC, dat 5400 piloten vertegenwoordigt, een nieuwe stakingsronde afkondigde.

Lufthansa en andere 'traditionele' luchtvaartmaatschappijen hebben steeds meer moeite om de concurrentie met de budget-maatschappijen en de goedkope luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio aan te kunnen. Daarom wil Lufthansa snijden in de operationele kosten, waaronder de arbeidsvoorwaarden.

Het conflict draait om de leeftijd waarop de piloten met vervroegd pensioen mogen. Nu kunnen de piloten stoppen met werken als ze 55 jaar zijn, waarna ze tot 60 procent van hun salaris krijgen doorbetaald tot hun 65ste, als hun reguliere pensioen in gaat. Lufthansa vindt die regeling veel te duur en wil ervan af voor nieuwe piloten die in dienst treden.

Solidair
Dat is voor de Duitse pilotenvereniging onacceptabel. De huidige piloten zeggen best iets van hun salaris te willen inleveren, maar ze willen de vroegpensioenregeling in stand houden uit solidariteit met de generatie vliegers die hen opvolgt.

Volgens de piloten zit Lufthansa helemaal niet zo krap bij kas dat er geen ruimte is om hun arbeidsvoorwaarden op peil te houden. "Air France-KLM maakt al jaren verlies, wij al jaren flinke winsten", zei Benjamin Sindam (37) afgelopen dinsdag tegen Trouw. Sindam is een Nederlander die bij Lufthansa in dienst is als piloot en namens de pilotenvakbond Cockpit onderhandelt met de Duitse directie.

"Lufthansa heeft laatst een winstwaarschuwing aangekondigd: in plaats van 2,5 miljard maken ze 1,5 miljard winst. Ik vind dat niet klinken als een bedrijf in problemen, dat is een rijk bedrijf. Wij hebben al een grote productiviteit: onze piloten werken heel erg hard", aldus Sindam.

"Bovendien zijn de cockpitkosten maar 2,5 procent van de totale kosten. Stel, we leveren een kwart van ons salaris in, dat levert het bedrijf zo weinig op, daarmee winnen we de ongelijke strijd tegen de carriers uit het Midden-Oosten niet. Dat antwoord moet van de politiek komen."

Niet onderhandelbaar
Maar ook de directie van Lufthansa wil geen concessies doen over de vroegpensioenregeling. Daardoor zit het conflict muurvast en lijken nieuwe stakingen onvermijdelijk. Het bedrijf zegt de piloten wel een hoger salaris van 5 procent te hebben geboden, maar de vroegpensioenregeling zelf moet op de helling.

"We doen dit voor het voortbestaan van het bedrijf op de lange termijn. Lufthansa kan niet competitief blijven met structuren die tientallen jaren geleden al zijn ingevoerd", zei Lufthansa-baas Carsten Spohr gisteren.

Het arbeidsconflict heeft Lufthansa tot nu toe al 160 miljoen euro aan inkomsten gekost.

null Beeld epa
Beeld epa
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden