Pensioenbelegger: Stop met die snelle bonussen

APG wil dat bedrijven waar het in investeert, hun beloningen koppelen aan langetermijnsucces

Vier miljoen euro aan bonussen kreeg topman Jean-François van Boxmeer van Heineken vorig jaar toebedeeld. 1,5 miljoen euro daarvan was bedoeld om hem te verleiden langer bij Heineken in dienst te blijven. De rest kon hij bijschrijven voor het doen van een overname van de Aziatische bierbrouwer Asia Pacific Breweries (APB) in 2012.

Het was aanleiding voor een - voor beleggersbegrippen - flinke revolte van de aandeelhouders in het bierbedrijf. De drie grootste pensioenbeleggers van Nederland, APG, PGGM en MN Services vroegen zich af waarom een bestuurder zo'n grote bonus moest krijgen voor een overname waarvan nog maar moet blijken of die in de komende jaren succesvol is. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) vond het onbegrijpelijk dat Van Boxmeer 1,5 miljoen kreeg voor niets anders dan 'op zijn post blijven zitten'. Tevergeefs, want beide bonussen werden met een ruime meerderheid van 80 procent door de aandeelhouders goedgekeurd.

Toch zou dit soort situaties in de toekomst niet meer mogen voorkomen, stelt APG, dat de pensioenen van 4,5 miljoen Nederlanders beheert. Daarom heeft APG richtlijnen opgesteld, zo maakte het gisteren bekend, waarin staat hoe bedrijven in zijn ogen om moeten gaan met bonussen. Heel kort gezegd luiden die: beloon bestuurders alleen voor prestaties die zich op lange termijn bewijzen. Een boodschap die zal doorklinken in de bestuurskamers, want APG is met een beheerd vermogen van ruim 270 miljard euro een van de grootste spelers op de wereldwijde beleggingsmarkt.

"Wij beleggen voor pensioenfondsen", verklaart Harmen Geers van APG. "Die hebben heel langlopende verplichtingen, en daarom beleggen wij voor de lange termijn. Veel bedrijven hebben de neiging meer nadruk te leggen op de korte termijn, door snel de winst te willen opkrikken bijvoorbeeld. Dat nodigt uit tot acties die in eerste instantie gunstig lijken, maar later het bedrijf wellicht schade toebrengen."

Als voorbeeld noemt hij bedrijven die bestuurders extra belonen voor een groei van de omzet. "Dat kan heel snel door een paar andere bedrijven over te nemen. Maar dan heb je al je geld uitgegeven, en is het maar de vraag of die overnames over een paar jaar eigenlijk wel hebben bijgedragen aan de winst."

De afgelopen jaren liet APG al steeds vaker van zich horen als het over de beloningen van bedrijven ging. Tijdens aandeelhoudersvergaderingen bijvoorbeeld. Geers: "Dat waren telkens losstaande gevallen. We spraken bedrijven allemaal apart aan op beloningsbeleid dat wij niet passend vinden. Die gesprekken beginnen telkens weer vanaf nul, en daarom hebben we besloten om onze visie in een aantal richtlijnen samen te vatten. Bedrijven weten dan hoe wij erin staan, en kunnen dat meenemen in hun overwegingen."

Door de wensen zo expliciet op te schrijven voorkomt APG tegelijkertijd dat bedrijven dubbele signalen krijgen - eerst van de beleggers van APG, en later een tegenovergestelde boodschap van de mensen die zich met behoorlijk bestuur bezighouden. "De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat wel eens is voorgekomen", zegt Geers. "Bedrijven weten dan niet waar ze aan toe zijn en laten het er maar bij zitten. Nu is het integraal onderdeel van ons beleggingsbeleid, dus komen er geen dubbele boodschappen meer vanuit APG."

De pensioenbelegger legt zich niet vast op hoe hoog de beloningen voor bestuurders moeten zijn - zolang er maar langetermijnprestaties tegenover staan. Een bewuste keuze, zegt Geers. "Het moet een algemeen stuk zijn, en ieder bedrijf is verschillend. Zolang bestuurders werken voor langetermijn-waardecreatie kunnen zij zelf bepalen hoe hoog de beloning daarvoor moet zijn." Wel wil APG aandacht vragen voor de verhouding tussen het hoogste en het laagste salaris dat bedrijven aan hun werknemers betalen, maar een specifieke doelstelling daarvoor wordt per bedrijf bekeken.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden