Penningske

Liefdadigheid is een merkwaardig goedje. Het is beter er maar niet te veel over na te denken want zodra je dat doet begint het primaire mooie gevoel dat je erbij hebt te vervagen. Misschien bestaat liefdadigheid in onversneden vorm wel niet. Is het altijd een legering van liefdadigheid en eigenbelang van een of ander soort. 'What's in it for me,' vraagt de zakenman zich af als hij een ander iets toestopt.

Colin Powell was er vrij expliciet over. Een half miljard geeft Amerika maar dan hoopt het wel dat de moslimcontreien het zich zullen blijven herinneren. Wat de Verenigde Staten in Irak met tientallen miljarden aan goodwill verspelen, proberen ze zo met een fractie van dat bedrag elders weer wat terug te winnen, zou je kunnen denken. Maar ook onbezoedelder giften staan, voor wie kwaad wil denken, soms in een vreemd daglicht. Want is sympathie niet ook een geweldig mooie beloning voor je goedheid? De koningin geeft 'een substantieel' bedrag, autocoureur Michael Schumacher schuift maar liefst het ongelooflijke bedrag van 10 miljoen dollar en ik merkte dat ik ze terstond sympathiek begon te vinden. Kortom, goedheid sorteert effect en ergens in ons achterhoofd weten we dat. Ook ikzelf betrapte me op iets van een tevreden gevoel toen ik mijn geldje op giro 555 overmaakte. Ik voelde wel dat het moest, dat het te vreselijk was wat daar gebeurde, maar iets strengs in me deed me beseffen dat ik me er misschien toch net iets te voldaan over voelde. Het bijpassende verhaal is natuurlijk 'Het penningske der weduwe'. Al die rijken gooien veel geld in de offerkist. 'En er kwam een arme weduwe, die er twee koperstukjes in wierp, dat is een duit'. Jezus prijst de arme weduwe want die heeft alles gegeven wat ze had, terwijl de rijkaards uit overvloed hebben gegeven. En nu maar hopen dat die weduwe niet al hoopte dat ze er in de geschiedenis beter vanaf zou komen dan de gulle gevers om haar heen. Kortom, wie erover gaat prakkiseren kan allerlei lelijke bijgedachten koesteren over de bijwerking van liefdadigheid. Gelukkig maken deze twijfelachtige overwegingen voor de slachtoffers niks uit. Al zouden we het doen om daarmee het hemelrijk te beërven of de rest van ons eeuwige bestaan met smetteloze maagden te kunnen boeleren, ze bouwen er daar huizen van en verzorgen hun zieken, de rest is irrelevante bijzaak van een gestaalde calvinist.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden