PCM experimenteert met e-krant

De papieren krant verdwijnt niet zomaar, maar de e-paper isin aantocht. PCM Uitgevers, uitgever van onder meer Trouw, gaatbinnenkort experimenteren met een beeldscherm waarop krantenelektronisch verschijnen.

Het tijdperk van de elektronische krant nadert. Zowel PCMUitgevers, als de Telegraaf, Wegener en een aantal buitenlandseuitgevers willen in zee met Irex, oorspronkelijk eendochteronderneming van Philips.

Dit Eindhovense bedrijf heeft Iliad ontwikkeld: een platbeeldscherm op A5-formaat, waarop de krant dagelijks inelektronische inkt verschijnt. “Het scherm leest even prettig alspapier en het is beschrijfbaar“, zegt Irex marketingdirecteurWillem Endhoven. Het apparaat gebruikt nauwelijks energie, weegtslechts 390 gram en past in een schoudertas. Zodra de gebruikerin de buurt van een locatie met draadloos internet is, worden denieuwsberichten geactualiseerd.

Wegener onderzocht vorige week in het Homelab van Philips hoede lezers van het Brabants Dagblad en van De Twentse CourantTubantia hun krant op een dun scherm ervaren. Zij reageerdenenthousiast. “De vraag is of het gebruikersgemak toeneemt met denieuwe uitvinding. Daar is uitgebreider lezersonderzoek voornodig en dat komt er ook wel“, zegt Annemieke Besseling,toekomstig hoofdredacteur van het Brabants Dagblad. Ze ziet dedigitale opzet niet als een opvolger maar als een aanvulling opde papieren editie en op de website. “Ik denk niet dat lezersnaar een klein scherm gaan turen om lange artikelen te lezen.“

Het nieuwe apparaat geeft tekst en foto's in zwart-wit weer.“Kleur zou nog mooier zijn“, zegt PCM- woordvoerder MarkZwijnenburg. Hij bevestigt dat PCM Uitgevers met Irexonderhandelt over de voorwaarden, de risico's en de kosten diede introductie van de e-paper met zich meebrengt.

Zodra de prototypen in maart beschikbaar zijn, gaat PCMUitgevers het apparaat testen. In april start ook het Belgischedagblad De Tijd een experiment onder tweehonderd abonnees. Zekrijgen hun dagblad een kwartaal als e-paper om de hardware uitte proberen.

Kris Laenens, operationeel directeur van De Tijd verwacht geenwonderen: “Het wordt een manier om extra abonnees te werven,bovenop de huidige oplage van 38000“, voorspelt hij. “De e-paperheeft drie voordelen: we kunnen veel problemen met de distributievermijden, sneller informeren en de informatie aanpassen aan depersoonlijke interesse van de lezer.“ Verder vindt Laenens hetbelangrijk dat lezers interessante artikelen digitaal kunnenbewaren. De krantenmaker verwacht dat De Tijd al in september alse-paper verschijnt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden