PCM experimenteert met e-krant

De papieren krant verdwijnt niet zomaar, maar de e-paper is in aantocht. PCM Uitgevers, uitgever van onder meer Trouw, gaat binnenkort experimenteren met een beeldscherm waarop kranten elektronisch verschijnen.

Het tijdperk van de elektronische krant nadert. Zowel PCM Uitgevers, als de Telegraaf, Wegener en een aantal buitenlandse uitgevers willen in zee met Irex, oorspronkelijk een dochteronderneming van Philips.

Dit Eindhovense bedrijf heeft Iliad ontwikkeld: een plat beeldscherm op A5-formaat, waarop de krant dagelijks in elektronische inkt verschijnt. „Het scherm leest even prettig als papier en het is beschrijfbaar”, zegt Irex marketingdirecteur Willem Endhoven. Het apparaat gebruikt nauwelijks energie, weegt slechts 390 gram en past in een schoudertas. Zodra de gebruiker in de buurt van een locatie met draadloos internet is, worden de nieuwsberichten geactualiseerd.

Wegener onderzocht vorige week in het Homelab van Philips hoe de lezers van het Brabants Dagblad en van De Twentse Courant Tubantia hun krant op een dun scherm ervaren. Zij reageerden enthousiast. „De vraag is of het gebruikersgemak toeneemt met de nieuwe uitvinding. Daar is uitgebreider lezersonderzoek voor nodig en dat komt er ook wel”, zegt Annemieke Besseling, toekomstig hoofdredacteur van het Brabants Dagblad. Ze ziet de digitale opzet niet als een opvolger maar als een aanvulling op de papieren editie en op de website. „Ik denk niet dat lezers naar een klein scherm gaan turen om lange artikelen te lezen.”

Het nieuwe apparaat geeft tekst en foto’s in zwart-wit weer. „Kleur zou nog mooier zijn”, zegt PCM- woordvoerder Mark Zwijnenburg. Hij bevestigt dat PCM Uitgevers met Irex onderhandelt over de voorwaarden, de risico’s en de kosten die de introductie van de e-paper met zich meebrengt.

Zodra de prototypen in maart beschikbaar zijn, gaat PCM Uitgevers het apparaat testen. In april start ook het Belgische dagblad De Tijd een experiment onder tweehonderd abonnees. Ze krijgen hun dagblad een kwartaal als e-paper om de hardware uit te proberen.

Kris Laenens, operationeel directeur van De Tijd verwacht geen wonderen: „Het wordt een manier om extra abonnees te werven, bovenop de huidige oplage van 38000”, voorspelt hij. „De e-paper heeft drie voordelen: we kunnen veel problemen met de distributie vermijden, sneller informeren en de informatie aanpassen aan de persoonlijke interesse van de lezer.” Verder vindt Laenens het belangrijk dat lezers interessante artikelen digitaal kunnen bewaren. De krantenmaker verwacht dat De Tijd al in september als e-paper verschijnt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden