Pauline Oostenrijk maakt alle superlatieven waar

Hoboïste Pauline Oostenrijk ontving donderdagavond in de Anton Philipszaal niet alleen de legpenning behorende bij de Nederlandse Muziekprijs uit handen van staatssecretaris Rick van der Ploeg, zij werd bovendien overstelpt met lovende woorden, enthousiast applaus en bossen bloemen.

De solohoboïste van het Residentie Orkest kreeg de hoogste staatsonderscheiding op het gebied van de muziek omdat zij gerekend kan worden tot de zeer getalenteerde jonge musici die met succes een internationale solistencarriere nastreven. De Adviescommissie onder voorzitterschap van Huub van Dael zegt over Oostenrijk: ,,Zij paart zeer bijzonder technisch kunnen aan doorleefde muzikaliteit en grote podiumuitstraling.''

De staatssecretaris roemde in zijn toespraak haar veelzijdigheid, haar onfeilbare techniek en haar prachtige legato. Al die superlatieven maakte Pauline Oostenrijk donderdagavond waar met een hoogstaande vertolking van het wonderschone hoboconcert van de in ons land min of meer miskende Tsjechische componist Bohuslav Martinu. In het beweeglijke openingsdeel vergt Martinu van de interprete technisch het uiterste, met allure en grandeur zette de hoboïste de muziek vol overtuigingskracht neer. Het andante werkt met alle zwaarmoedigheid beklemmend, quasi-preluderend bereikte zij het toppunt van verfijning. De finale vraagt een en al virtuositeit met als hoogtepunt een letterlijk adembenemende cadens, door de prijswinnares grandioos vertolkt. Als dank voor alles wat haar op deze avond overkwam speelde zij twee volksdansjes van Bartók in een stijlvolle bewerking van Leo Samama.

In eerste instantie zou Jevgeni Svetlanov dit concert leiden maar hij liet de eer aan zijn landgenoot Rozhdestvensky. Die meldde zich eind vorige week ziek en het was de derde Rus in het rijtje, Alexander Vedernikov, die het concert redde. Vedernikov is als chef-dirigent verbonden aan het Russisch Filharmonisch Orkest. In Nederland trad hij eerder op met het Radio Filharmonisch Orkest, bij het Residentie Orkest maakte hij donderdagavond zijn debuut. Hij was nadrukkelijk aanwezig, breed zwaaiend wist hij vertolkingen tot stand te brengen die uitblonken door precisie en helderheid. Niet alleen Richard Strauss was gefascineerd door Salomé's dans, ook de Russische componist Glazoenov. Hij schreef een temperamentvol werk, sensueel en met een oosters tintje in een Russische verpakking.

Vedernikov was begrijpelijk niet in staat om de geprogrammeerde tweede symfonie van Ljaloenov over te nemen, dit uitvoerige werk wordt weinig uitgevoerd. Bij de musici van het Residentie Orkest zit de symfonie wel in de vingers want in januari zette het orkest geleid door Svetlanov het werk op cd, maar Vedernikov durfde het niet aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden