Review

Paul McCartney overleeft zijn eigen legende

Ook al gaat over drie jaar en zeven weken zijn tekst 'When I'm 64' in vervulling, aan niets viel te merken dat Paul McCartney op zijn retour is. Hooguit de met Ster-spotjes opgekrikte kaartverkoop deed zulks vooraf vermoeden. In een alsnog samengepakt Gelredome in Arnhem speelde vrijdagavond een jeugdige artiest met geldingsdrang.

Paul's stem had nauwelijks aan kracht ingeboet, terwijl een gretig begeleidend kwartet hem scherp hield. Bij de aftrap van het concert maakte een lichte zinsbegoocheling zich van je meester. Getooid in een heus Beatle-jasje met opstaande kraag en met de beroemdste basgitaar uit de popgeschiedenis -de Hofner- in de aanslag leek hij zojuist uit 1963 te zijn overgeflitst. Op de knallende opening van 'Hello goodbye' volgde 'Jet' uit zijn Wings-periode alsof McCartney wilde onderstrepen, dat hij toch ook een succesvolle solo-carrière heeft gekend.

Toch overheerste in de 35 songs het Beatles-repertoire waaronder diverse primeurs en hoogtepunten. 'She's leaving home' klonk, vocaal ondersteund door zijn band, zeker zo mooi als het origineel op Sgt.Pepper. 'Blackbird' bleek opeens geen frivole ode aan de merel te zijn, maar aan een zwarte vrouw uit de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. ,,We noemden meisjes toen 'birds''',legde McCartney uit.

'Here today' droeg hij op aan John Lennon waarop het publiek en masse 'Give peace a chance' aanhief. Vervolgens memoreerde hij George Harrison met 'Something' ondertussen diens favoriete instrument, de ukelele, bespelend. Daarna was de zaal Paul voor met een spontaan gezongen 'Yellow submarine' bedoeld voor Ringo, die andere nog levende Beatle.

Storend werkte op den duur McCartney's knieval voor zijn Hollandse publiek. Van 'Choedenaavund Holland' en een veelvuldig 'Daank oe wel' tot 'Aalles choet? iek stel joelie voor aan mien band' peperde het idool ons in een spoedcursus inburgeren te hebben afgelegd. Daarmee sorteerde hij nauwelijks het gewenste effect, omdat het publiek tamelijk lauw reageerde. Echte euforie bleef achterwege hoewel rockende uitvoeringen van 'Back in the USSR' en 'Band on the run' daar wel aanleiding toe gaven. Wellicht lag het aan de vele romantische uitstapjes die McCartney zich achter de vleugel dan wel solo op gitaar gunde. Zo illustreerde hij in ballads als 'My love' uiteindelijk meer affiniteit met Elton John dan John Lennon te bezitten.

Wellicht bleef de massale ontlading uit wegens het voortdurend beeldenbombardement, dat van drie grote en twintig kleinere schermen spatte. Soms versterkten die de strekking van een song, dikwijls waren ze fnuikend voor de sfeer. Zo ging 'Michelle' om zeep met een regelrechte VVV-clip van Parijs waarin eindeloos veel Eiffeltorens en Notre Dames paradeerden. Maar de dame waar het werkelijk om ging verdween zodoende uit beeld. Tijdens 'Elenor Rigby' daarentegen was het resultaat subliem. Ook al hoorde je strijkers uit een synthesizer, die op het projectiescherm vergrootten juist de suggestie dat er een heus orkest op het podium stond.

Het allergrootste verschil met Paul's laatste bezoek aan Nederland, oktober 1993 in Ahoy, werd niet gememoreerd. Toen was Linda nog omnipresent achter de toetsen en vooral in beeld met haar eco-offensief en slogans als 'Go veggie!', 'Wordt vegetariër!'.

Ook al eindigde de avondvullende show met 'Yesterday', McCartney bewees meer dan nostalgische importantie te bezitten. In feite heeft hij zijn eigen legende overleefd zonder dat er sprake was van larmoyante monumentenzorg. Hij speelde bizar genoeg zijn eigen covers, liedjes die tot de belangrijkste van de vorige eeuw behoren. Ze werden nogmaals in ons collectief geheugen gegrift door de schepper èn beheerder van dit oeuvre.

Voor de statistici: dit was overigens McCartney's tweede bezoek aan Arnhem. De eerste keer was in 1960 op doorreis naar Hamburg toen Lennon er, volgens de overlevering, een mondharmonica kocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden