Paul Koek 'Teksten gaan bij mij pas leven als acteurs ze uitspreken'

Hoe ziet uw boekenkast eruit?

"Dat zijn twee wanden vol met romans en poëzie maar er staan ook filosofische, maatschappelijke en culturele boeken. Eén wand boeken heb ik leeggehaald en bij de Veenfabriek gezet. Als we bezig zijn met een voorstelling lezen we veel rond het thema daarvan."

undefined

Zoals?

"We hebben net 'The Fairy Queen' gemaakt rond het thema liefde, werkelijkheid, onwerkelijkheid. Toen heb ik bijvoorbeeld 'De terugkeer van Eros' gelezen, een essay van de Duitse filosoof Byung-Chul Han. Dat gaat over het verdwijnen van de liefde. Heel goed en inspirerend."

undefined

En wat ligt er op uw nachtkastje?

"Romans, gedichten, essays, al naar gelang mijn stemming. Ik heb net 'Steen op steen' gelezen van Wieslaw Mysliwski, een prachtige roman - door het onderwerp maar vooral door het schitterende taalgebruik. Het valt me op dat ik vaak verhalen lees die zich op het platteland afspelen. Bij dit boek is dat het geval, maar ook bij John Berger of Coetzee."

undefined

Waar zit hem dat in? Komt u zelf van het platteland?

"Dat ook, ja. Anderhalf jaar geleden hebben we bij de Veenfabriek het platteland als thema gekozen. We hebben toen 33 boeren geïnterviewd. Bijzonder vond ik dat. Dat archaïsche van dat beroep: het land bewerken en voedsel produceren. En de natuur - allemaal aangelegd natuurlijk, maar ik houd ervan. Die geknotte wilgen, fantastisch."

undefined

Wanneer begon het lezen? Als kind al?

"Nee, toen las ik hoogstens 'Arendsoog' en 'Robbedoes'. Ik was altijd buiten aan het spelen, én drumstellen uitvinden en bouwen natuurlijk. Op het conservatorium kwam ik in een nieuwe en inspirerende wereld terecht, een soort hemel vond ik. Toen begon het lezen. Muziekgeschiedenis, maar ook romans."

undefined

Welke bijvoorbeeld?

"'Een man' van Oriana Fallaci maakte enorme indruk op me. Dat lag toevallig op tafel bij een familie bij wie ik weleens oppaste. Ik leende het en was direct gegrepen. De politieke corruptheid die wordt beschreven, de echtheid ervan. Het begin is al zó indrukwekkend: een scène waarin de hoofdpersoon, die Griekse vrijheidsstrijder, begraven wordt, hoe het gegil en gejoel de kist begeleidt door Athene. Samen met het geluid van cicaden."

undefined

Leest u ook veel toneelstukken?

"Als ik die lees, is het echt functioneel. Als de personages voor elke zin genoemd staan, met zo'n dubbele punt, werkt het bij mij niet meer. Zulke teksten moeten uitgesproken worden door acteurs, dan gaat het bij mij pas leven."

Paul Koek (1954) is slagwerker en muziektheatermaker, en artistiek leider van muziektheaterensemble de Veenfabriek te Leiden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden