Paul Groot en Owen Schumacher

,,Om als onszelf bij Jack Spijkermans aan tafel te schuiven, is voor Owen en mij nooit een optie geweest. No way. Veel te eng. We verschuilen ons liever achter een rolletje. De grime is essentieel. Het masker geeft vrijheid.'' Paul Groot schrijft het in het onlangs verschenen 'Kopspijkers'-boek. Nu gaan de wonderboys van de Nederlandse satire weg bij de VARA en hun geluk beproeven bij de AVRO. Met een eigen programma.

Niet slecht, voor een theaterwetenschapper (Groot) en een jurist (Schumacher). Beiden werden in 1967 geboren in Hilversum. Misschien hebben ze in de plaatselijke speeltuin zelfs wel eens met elkaar gespeeld. Paul Groot komt uit een talig gezin. Moeder las veel voor en Paul denkt zelf dat zijn gevoel voor taal daardoor is aangewakkerd. Optreden deed hij al vroeg: ,,Ik vermaakte mijn familie tot vervelens toe op verjaardagen met mijn goocheldoos. Buikspreekpoppen en verkleedpartijen vond ik prachtig. Mijn eerste rol was Sinterklaas, met een servet onder mijn kin,'' zei hij een aantal jaren terug in deze krant. Ook het schrijven begon al vroeg, met teksten voor schoolavonden en zelfs een heuse musical, 'Hotel Imperiaal'. Samen met zijn moeder zat Paul Groot op de plaatselijke toneelclub in Uithoorn. Maar toen het ernst werd en de Toneelschool in het vizier kwam, durfde hij er niet aan te beginnen. Bang dat hij vreselijk zou worden aangepakt, nog afgezien van de kleine kans die je maakte om überhaupt te worden aangenomen. Groot ging theaterwetenschappen studeren, the next best thing, om zich verbreden in zijn vak. Zijn bekendheid dankt hij in eerste instantie aan de serie 'Goede Tijden Slechte Tijden'; Groot speelde drie jaar lang de rol van Stan in deze soap.

Owen Schumacher probeerde het op zijn 17de bij de Kleinkunstacademie, maar werd daar glashard afgewezen omdat hij kon niet zingen. Ging toen rechten studeren, omdat hij gehoord had dat je dan lekker veel vrije tijd had. In 1986 waagde hij, met cabaretgroep De Rode Raaf, een sprong naar het cabaret tijdens het Rotterdamse Cameretten festival. Dat werd niks. Maar die studie rechten was er nog, dus die werd eerst afgemaakt. In 1990 richtte Raoul Heertje de Comedy Train op. Een stand up comedy-gezelschap, dat het genre populair moest gaan maken in Nederland. Hij zocht ,,beginnende, aanstormende en miskende talenten.'' Schumacher hoorde via een vriend van deze theatervorm, ,,een nieuw soort cabaret waarbij je niet hoefde te kunnen zingen.'' Hij werd een van de eerste comedians en toerde in de jaren daarna ook langs Engelse en Amerikaanse comedyclubs.

De heren vonden elkaar als tekstschrijvers bij 'Dit was het Nieuws' van de Tros. In dat programma wordt, onder leiding van Harm Edens, op satirische wijze het nieuws van die week doorgenomen met twee teamcaptains-Raoul Heertje en, sinds een aantal seizoenen, Jan Jaap van der Wal-en twee bekende gasten. Ze leveren er nog steeds tekstbijdragen voor. Al snel volgde bij de VARA het radioprogramma 'Spijkers met Koppen'. Ook hierin zitten satirische elementen, tussen de serieuze interviews door. Typetjes zelfs, bekende en onbekende Nederlanders worden nagedaan, hoewel het dan slechts een kwestie is van een stemmetje opzetten. Bij 'Kopspijkers' op tv zitten op dat moment heel andere cabaretiers. Erik van Muiswinkel, Diederik van Vleuten en Rob Kamphues zitten als zichzelf bij Jack Spijkerman aan tafel en bespreken het opmerkelijkste nieuws van die week. Als zij het voor gezien houden, beleeft Spijkerman een paar benauwde momenten, maar hij vindt Viggo Waas, Peter Heerschop en Hans Sibbel, alias Lebbis, bereid om het stokje over te nemen. Ook zij nemen als zichzelf de week door: ,,Deze week in Deze Week de afgelopen week.'' Owen Schumacher is dan al tekstschrijver voor dit onderdeel van het populaire tv-programma. Als reactie op het programma 'Starmaker', waarin instant popidolen werden gekweekt en de band K-otic die daaruit voortkwam, bedachten de cabaretiers hun eigen hit, 'Onedayfly'-om aan te tonen dat je eigenlijk niet eens zo veel hoeft te kunnen om op nummer 1 in de hitparade terecht te komen. Na dit overweldigende succes stopten Waas, Heerschop en Sibbel. Nu kon Spijkerman bellen wie hij wilde, niemand zei meer 'ja' op zijn voorstel om de week te komen doornemen in 'Kopspijkers'. Tot Owen Schumacher voorstelde om typetjes te gaan doen. Spijkerman dacht dat het niks zou worden, maar hij had weinig keus en zei: ,,Laten we het maar zes weken proberen, als het mislukt is het jammer, maar dan is er nog geen man overboord.'' Inmiddels zijn meer dan honderd typetjes de revue gepasseerd. Paul Groot speelde onder meer Pim Fortuyn, Willibrord Frequin, Wouter Bos, Mat Herben en Jan Wolkers. Owen Schumacher waagde zich succesvol aan onder andere Jan Peter Balkenende, diens moeder, Frank de Grave, Prins Bernhard en Frits Barend.

Na het winnen van alle mogelijke prijzen-een Academy Award, de lezers van het Belgische blad Humo verkozen 'Kopspijkers' tot beste buitenlandse televisieprogramma, de Televizier-Ring, de Zilveren Nipkowschijf, een Gouden Beeld voor Paul Groot, die ook tot tv-persoonlijkheid van het jaar werd verkozen-gaan Groot en Schuhmacher hun geluk beproeven bij de Avro. Een programma voor hen alleen. Carte blanche krijgen ze, volledige artistieke en programma-inhoudelijke vrijheid. Dat roept een andere opmerkelijke cabaret-transfer binnen de publieke omroep in herinnering. Marc-Marie Huijbregts was zeer succesvol als teamcaptain bij 'Dit was het Nieuws' van de Tros. De KRO bood hem daarop een eigen programma, ook hij kreeg carte blanche, Huijbregts zou zelf het format worden. Het mislukte jammerlijk. Je kunt een succesvolle cabaretier uit een een succesvol tv-format halen, maar haal je ook een succesvol tv-format uit een succevolle cabaretier? Maar hopen dat dit geen 'Marc-Marietje' wordt.

ILLUSTRATIE TOM JANSSEN

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden