Paul de Leeuw maakt het bont in 'Wie plukt mij?'

ROTTERDAM - Over bekende Nederlanders ventileren wij graag een uitgesproken mening: hevige kritiek of blinde bewondering. Ook wat Paul de Leeuw betreft, hebben wij ons in twee kampen opgedeeld. De tegenstanders kroppen hun boosheid op tot hij in april weer op televisie verschijnt; voor de liefhebbers is er nu al een splinternieuw theaterprogramma.

De televisiepersoonlijkheid en de cabaretier Paul de Leeuw verschillen niet erg van elkaar. Met 'De schreeuw van De Leeuw' heeft hij het verkeerde image van 'lieve jongen' van zich afgeschud, dat was ontstaan door eerdere televisie-optredens en dat zeer hardnekkig bleek.

Nu is algemeen bekend wat theaterpubliek al wist sinds Paul de Leeuw in 1983 zijn opwachting als cabaretier maakte: hij is humoristisch, ad rem, vindingrijk, soms verrassend teder, maar meestal scherp en onbeschaamd grof.

Deze eigenschappen maakt hij optimaal te gelde in zijn nieuwe, vierde theaterprogramma, getiteld: 'Wie plukt mij?' Daarin treedt zijn bekende tv-creatie Bob de Rooij overigens ook levensecht voor het voetlicht, evenals een nieuw typetje, dat erg aan hem verwant is: een Limburgs kamerlid.

Maar naast treffende typeringskunst in een aantal komische sketches met zulke niet erg fijnbesnaarde dames (!) en heren, is er ook volop ruimte voor de cabaretier en de zanger Paul de Leeuw.

Kortom: 'Wie plukt mij?' geeft een uitstekend beeld van de veelzijdigheid van de theaterartiest, die deze week pas 30 jaar werd.

Humorgehalte

Zijn keiharde grappen over netelige kwesties en zijn spot op of persiflages van bekende personen (zichzelf incluis!), zorgen ook nu voor een hoog humorgehalte. Maar de serieuzere lijn die zich in zijn vorige programma, 'Beste maatjes', pas voor het eerst goed aftekende, komt in dit nieuwe programma tot verdere ontwikkeling.

De cabaretier slaagt er daarbij in om, binnen een geraffineerde verhaalopbouw waarin ook zijn publiek betrokken raakt, enkele keren van het ene op het andere moment van de overheersende hilariteit, over te schakelen op werkelijke ontroering. Dat is knap.

Zijn liedjes vormden in zijn vorige programma's steeds een zwakke schakel. Door nu, naast eigen teksten van wisselend niveau, ook een beroep te doen op lied-auteurs als George Groot en vooral Ivo de Wijs, heeft zijn optreden ook daardoor aan kracht gewonnen. Bovendien laat hij zich hierin muzikaal bijstaan door het uitstekende viermanscombo van Cor Bakker.

Zijn vertolking, helemaal aan het slot, van Jacques Brels 'Ces gens-la', in een nieuwe vertaling van Ivo de Wijs, is zeer bijzonder en zij doet hopen dat Paul de Leeuw dit nog vrij onontgonnen dramatische terrein in de toekomst verder uitbuit.

Gezien de inhoud van dit programma kan het met deze cabaretier dan ook nog alle kanten op. 'Wie plukt mij?' is immers een wel erg bonte verzameling van zijn veelsoortige kwaliteiten. Maar juist dat maakt het en hem zo uniek.

Nog t/m 28/3 in Rotterdam (Luxor). Van 31/3 t/m 11/4 in Amsterdam (Nieuwe De la Mar) en van 14/4 t/m 25/4 in Den Haag (Diligentia). Tournee t/m juni 1993.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden