Passietest van bedrijfsarts houdt personeel overeind

Hoe steken werknemers in hun vel? Dat vragen bedrijven zich zelden af.Een gemiste kans, vond bedrijfsarts Willem van Rhenen. Daarom ontwikkeldehij de passietest, die bij KPN de burn-out drastisch verminderde.

Wie bij een gemiddeld bedrijf binnenstapt, wordt niet vrolijk volgensWillem van Rhenen, bedrijfsarts bij arbodienst ArboNed. Er wordt heel watafgezeurd over de hoge werkdruk, zegt hij, terwijl daar weinig aan te doenvalt. Bovendien is werkdruk subjectief: wat voor de ene werknemer een bronvan stress is, doet de andere op z'n sloffen."

Daarom moet het roer om. Bedrijven kunnen zich beter richten op hetwelbevinden van hun mensen, zodat die voldoende zijn toegerust om dewerkdruk aan te kunnen, stelt de bedrijfsarts. Hij voegde de daad bij hetwoord door - in samenwerking met de universiteit van Utrecht - een 'Hoe-steek-ik-in-mijn-vel-vragenlijst' te ontwikkelen. Die werd bij KPNuitgeprobeerd. Bij 340 managers van de onderneming, die ook een fysieketest moesten ondergaan, werd bekeken hoe het met de passie voor hun werkwas gesteld.

De bevlogenheid van werknemers in kaart brengen, is nieuw, zegt VanRhenen. "Bedrijven zijn nog altijd vooral geïnteresseerd in hetterugbrengen van het verzuim van de gemiddeld 5 procent uitgevallenmedewerkers. Maar het op peil houden van die 95 procent die wel gezond is,is minstens zo interessant. Daarbij kun je louter de nadruk leggen op hetvoorkomen van ziektes en kwalen, maar ook uitgaan van het postitieve: hoevitaal zijn de werknemers van een bedrijf, en hoe kan een werkgever dievitaliteit op peil houden of -indien nodig- verbeteren? Zo kan een burn-outworden voorkomen."

De 350 managers van KPN hoorden direct na hun passietest hoe ze ervoorstonden, en kregen -zo nodig - een persoonlijk advies om hun mentale offysieke gesteldheid op te krikken. Wie bijvoorbeeld hinder ondervond vanzijn overgevoeligheid, werd geadviseerd gebruik te maken van een 'personalcoach'. En de werknemer die klaagde over een gebrek aan vaardigheden mochteen cursus te volgen. Wanneer een vastgeroest lichaam de oorzaak was vaneen verminderde geestdrift werd eveneens goede raad gegeven. "Daarbijhielden we rekening met de persoon in kwestie", zegt Van Rhenen. "Een potjetuinieren behoorde ook tot de mogelijkheden."

Een jaar later hield de bedrijfsarts de KPN'ers opnieuw tegen het licht,en constateerde goede resultaten. De bevlogenheid, waarover hettelecombedrijf overigens niet te klagen had, was gestegen van 22 naar 29procent. En het aantal managers met burn-out was gedaald van 10 naar 4procent. "Onze methode werkt", constateert Willem van Rhenen.

"De Utrechtse universiteit heeft een groep KPN-managers voor wie we niksdeden ook onderzocht, en die bleef op hetzelfde niveau hangen. Er is dusgeen sprake van toeval."

Binnenkort publiceert de bedrijfsarts zijn bevindingen in eenwetenschappelijk tijdschrift. Zo hoopt hij vakgenoten te overtuigen dat zijzich niet alleen op verzuimmanagement moeten richten. "Zij komen pas inactie wanneer iemand al is omgevallen, terwijl het voor bedrijvenlucratiever is om te voorkomen dat dat gebeurt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden