Passend onderwijs is nu worsteling voor leraren

onderwijs | De leraar is cruciaal bij het laten slagen van passend onderwijs. Dat ziet het ministerie te weinig, stelt Loek Schueler vast. Leerlingen worden de dupe.

Vooral de 'gemiddelde leerling' is volgens leraren de dupe van passend onderwijs. 'Elke dag voel ik dat ik tekortschiet', antwoordt een docent op onze enquête. Grotere klassen, waarin meer kinderen zitten met gedrags- en leerproblemen en tegelijkertijd een bezuiniging op conciërges en klassenassistenten. Dan kom je als leraar dus in een situatie waarbij een leerling met beperkte leercapaciteit gefrustreerd de klas uitrent, omdat hij niet meekomt met klasgenoten. De leraar moet kiezen: het kind achterna rennen of in de klas blijven.

De Tweede Kamer sprak vorige week over passend onderwijs. Het ging daarbij vooral over de thuiszitters, een belangrijk onderwerp. Maar CNV Onderwijs vindt het ronduit teleurstellend dat er in de politiek nauwelijks aandacht is voor de leraar die elke dag weer in de realiteit werkt van passend onderwijs. De vele toezeggingen van staatssecretaris Dekker geven onvoldoende vertrouwen. Met alleen onderzoeks- en wetsvoorstellen voor thuiszitters komen we er niet.

CNV Onderwijs vindt het noodzakelijk om direct bij te sturen. Alleen door vanaf nu beter te luisteren naar de leraar en een antwoord te vinden op de regionale verschillen kan passend onderwijs nog een succes worden.

Aan de inzet van leraren ligt het in ieder geval niet. Uit recent onderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) blijkt dat een ruime meerderheid van de lerarenteams al heeft geïnvesteerd in extra scholing over gedrags- en leerproblemen. Toch blijkt de invloed van leraren op de invoering van passend onderwijs minimaal, terwijl zij er dagelijks in de klas mee moeten werken.

Alleen een leraar kan goed aangeven hoeveel kinderen met leer- en gedragsproblemen hij aankan en wanneer extra ondersteuning noodzakelijk is, zoals de inzet van een klassenassistent. Het is daarom belangrijk dat leraren betrokken worden bij het maken van een schoolondersteuningsplan, maar helaas is dat vaak niet het geval.

Een lerarenteam moet ook in alle eerlijkheid kunnen aangeven wanneer het te veel wordt en een school (tijdelijk) geen extra kinderen met gedragsproblemen meer aan kan nemen. Juist de werkwijze middels regionale samenwerkingsverbanden maakt dit mogelijk, maar het gebeurt nog veel te weinig. Helaas blijkt een gebrek aan geld, mensen of kennis de juiste oplossing in de weg te staan.

Passend onderwijs zou geen bezuiniging zijn. Maar uit de recente rapportage van het ministerie van OCW wordt duidelijk dat 111 miljoen euro is blijven liggen; geld dat hard nodig is om kinderen en leraren de juiste ondersteuning te geven. Geld is niet benut doordat met passend onderwijs ook een nieuw financieringssysteem werd ingericht.

Hoewel CNV Onderwijs voorstander is van deze decentralisering, vinden we het ondenkbaar dat samenwerkingsverbanden deze miljoenen hebben laten liggen. De Kamer toonde begrip voor een beperkte financiële reserve, maar dit geld hoort in de klas en mág niet blijven liggen. Daarnaast moet bij de financiering beter gekeken worden naar regionale verschillen. Het lijkt er op dat in sommige regio's meer kinderen met een bepaalde problematiek, zoals autisme, wonen. Deze regio's krijgen nu naar verhouding minder geld.

Door de invoering van passend onderwijs wordt het voortbestaan van instellingen voor speciaal onderwijs bedreigd. Deels is dat logisch, maar dat mag geen gevolgen hebben voor de leraren en ambulant begeleiders die verbonden zijn aan deze instellingen. Hun kennis is hard nodig om leraren in reguliere scholen te ondersteunen. We maken ons zorgen om de ontslagen die al zijn gevallen. In een aantal regio's staan ook tientallen banen op de tocht. We gaan met deze schoolbesturen in gesprek.

Laat de leraar leidend zijn als het gaat om passend onderwijs. Zodat hij niet met de handen in het haar zit, maar rustig een gesprek aan kan gaan met een boos en gefrustreerd kind, omdat de klassenassistent wel even op de klas let. Zorg dat geld en kennis in de klas terechtkomen en breng regionale verschillen in kaart, alleen zo kan passend onderwijs een succes worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden