Passagiere vecht totaal rookverbod in de trein aan

GRONINGEN - De Nederlandse Spoorwegen stellen zich 'betuttelend' op, vindt een 39-jarige mevrouw die op 11 juni vorig jaar in de trein van Groningen naar Nieuwschans een proces-verbaal kreeg omdat ze een sigaret zat te roken.

HANS DE PRETER

Ze had nog even gekeken of er een coupe was waar ze rustig kon roken, maar nee, nergens kon ze in de 'Wadloper' zo'n compartiment ontdekken. Zelfs in de balkons mocht ze niet even eentje opsteken. "Dit is te gek. Wat denken ze wel niet!" dacht mevrouw, die besloot dit ongemak niet te pikken. Toen de conducteur voorbijkwam, bleef ze dan ook pontificaal van haar sigaretje genieten. Die slingerde haar op de bon.

Morgen zal ze zich voor haar daad moeten verantwoorden voor de kantonrechter in het Oostgroningse Zuidbroek. Mr. H. Anker, advocaat in Leeuwarden, zal het dan voor haar opnemen tijdens dit proefproces over het rookverbod dat de NS in 1991 in zes complete treinen in Groningen instelde. Volgens mr. Anker is het volstrekt overdreven om een rookverbod te laten gelden in complete treinen en niet ten minste een kleine ruimte over te laten voor mensen die willen roken zonder dat ze anderen daarbij overlast willen bezorgen.

"Mijn cliente is een pittige rookster die ook in de trein een sigaretje wil opsteken. In een speciale coupe, zonder niet-rokers daarbij te hinderen, dus. En dat kan nu niet eens meer! We vinden dat de NS betuttelend is door mensen te dwingen om met roken te stoppen. We vinden ook dat de NS daarmee wettelijk over de schreef gaan. Er bestaat namelijk geen wettelijke basis om een volledig en totaal rookverbod af te kondigen ten behoeve van een trein" , aldus mr. Anker.

Hij heeft er diverse wetten en boeken op nageslagen en is tot de conclusie gekomen dat niet zijn cliente op 11 juni 1991 in de fout is gegaan, maar de conducteur. Want het totale rookverbod is op lucht gebaseerd, althans niet op de wet, betoogt mr. Anker. Volgens hem hebben rokers, op grond van de Wet personenvervoer en het Besluit personenvervoer, ook recht op een eigen ruimte in de trein.

Principieel

"Het wordt morgen in Zuidbroek een principieel proces met ver strekkende gevolgen. Want als de NS in het gelijk worden gesteld, dan kunnen ze ook complete rookverboden in andere Nederlandse treinen invoeren" , aldus mr. Anker.

Volgens hem is er veel belangstelling voor het proces. "We hebben veel reacties gekregen, ook uit de rest van het land. Er zijn zelfs reacties van rokende conducteurs die tijdens hun werk in de 'Wadloper' ook niet meer even kunnen roken."

Woordvoerder H. Binnendijk van de Nederlandse Spoorwegen ontkent dat het de bedoeling is van de Nederlandse Spoorwegen om reizigers te "betuttelen. Integendeel, we hebben het rookverbod ingevoerd op zes lijnen vanwege de enorme vraag naar niet-roken-compartimenten van onze reizigers. Er zijn nu eenmaal steeds meer niet-rokers in Nederland en dus ook in de treinen. Wij zijn een commercieel bedrijf en willen dus voldoen aan de vraag van een zeer groot deel van onze reizigers" , betoogt hij.

Dat de NS het totale rookverbod ruim een jaar geleden heeft ingevoerd op zes noordelijke trein-verbindingen, de Wadlopers, komt niet omdat het aantal niet-rokende reizigers er zo veel groter zou zijn dan elders in Nederland. "Het gaat om niet-geelectrificeerde baanvakken waar we speciale dieseltreinen inzetten. Het is materieel dat we nergens anders in Nederland meer inzetten en waarvan we nog maar een beperkte capaciteit hebben. Sins enkele jaren is er op deze trajecten in het Noorden sprake van een enorme toename van het aantal passagiers. Dat komt door de OV-jaarkaart en door een integratie van het openbaar vervoer in de provincie Groningen, waarbij trein en bus op elkaar zijn afgestemd. Dat integratieproject is de redding geweest voor die lijnen, want voorheen liep het aantal passagiers er zo sterk terug dat ze niet meer rendabel waren" , aldus Binnendijk.

De forse toestroom van passagiers ging niet gepaard met de inzet van extra wagons. "Alles wat kan rijden, rijdt" . Omdat het gaat om relatief oude treinen is de ventilatie er niet geweldig. "We hadden dus steeds meer reizigers, waaronder ook veel niet-rokers. De vraag naar zitplaatsen voor niet-rokers is zo groot dat er niets anders overbleef dan het rookverbod maar in de complete trein te laten gelden, ook in de balkons." , aldus Binnendijk.

Niet bekend

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden