Paspoortcontrole remt de Eurostar naar Londen voorlopig flink af

Een conducteur van Eurostar vandaag op Amsterdam Centraal.Beeld Getty Images for Eurostar

Heel even heeft hij 300 kilometer per uur gereden op het traject van Londen naar Amsterdam: de trein van Eurostar die vandaag zijn eerste proefrit maakte. De blauw-gele hogesnelheidstrein kwam zelfs iets te vroeg aan op tussenstation Rotterdam. 

En dus is Nicolas Petrovic, de topman van Eurostar, in opperbeste stemming als hij op perron 15b van Amsterdam Centraal Station wordt verwelkomd door NS-topman Roger van Boxtel.

Toch is het feest niet zo compleet als de twee hadden gewild. Reizigers kunnen vanaf april weliswaar rechtstreeks van Londen naar Amsterdam reizen, maar de reis naar Groot-Brittannië wordt hinderlijk onderbroken door een paspoort- en veiligheidscontrole in Brussel. En dus duurt de heenweg van een weekendje Londen nog altijd 4 uur en 40 minuten, terwijl de terugweg 3 uur en 41 minuten duurt.

“We hebben alles uit de kast gehaald om het voor elkaar te krijgen, maar we zijn van anderen afhankelijk”, zegt Roger van Boxtel. Het is de Britse en Nederlandse overheid nog niet gelukt om een verdrag te sluiten dat mogelijk maakt dat de paspoort- en veiligheidscontrole in Nederland plaatsvindt. Zo’n verdrag is noodzakelijk omdat het Verenigd Koninkrijk buiten het Schengengebied valt waarbinnen vrij reizen mogelijk is. “Dat de Brexit er nu ook nog zit aan te komen, maakt het sluiten van zo’n verdrag er niet makkelijker op”, aldus Van Boxtel. De verwachting is dat deze overeenkomst er pas eind 2019 gaat komen.

Een ander probleem is het tekort aan marechaussees voor het doen van de paspoortcontrole. Paspoortcontroles en veiligheidsscans zullen dus voorlopig nog niet uitgevoerd worden in de nieuwe terminals van Eurostar op Amsterdam en Rotterdam Centraal.

Samenwerking

Ondanks deze tegenslagen willen Eurostar en NS toch per april dit jaar met de rechtstreekse reis van Londen naar Amsterdam van start gaan. De NS trekken samen op met Eurostar om de verbinding mogelijk te maken. Zo werken er ook Nederlandse machinisten en conducteurs op het traject.

Dat NS niet langer willen wachten is logisch. Nadat hogesnelheidstrein Fyra strandde, hebben de NS in 2013 een plan gemaakt om deze mislukking goed te maken. De rechtstreekse verbinding met Londen is onderdeel van dat plan. Met tickets vanaf 40 euro wil Eurostar natuurlijk klanten afsnoepen van vliegtuigmaatschappijen. Eurostar-topman Petrovic wijst erop dat je met de trein, anders dan met het vliegtuig, van hartje Londen naar hartje Amsterdam reist. Van Boxtel roemt de milieuvoordelen van het reizen per trein.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden