Pas op voor de 'Takeover Cowboys'

Kosovo overheerst de weekbladen, zoals het ook het nieuws overheerst. Een greep uit de resterende onderwerpen:

De 'Takeover Cowboys' noemt Time ze, het groepje zakenlieden dat het Europese bedrijfsleven aan het opschudden is op een Amerikaanse manier. Vijandige overnames worden doorgaans geassocieerd met rauw Amerikaans kapitalisme, maar lijken nu ook hun intrede te doen in het Europa van de euro. Time verwijst naar het bod van de Banque Nationale de Paris, waar concurrenten Paribas en Societé Generale bepaald niet om gevraagd hebben. Net zomin als Telecom Italia, de grootste telefoonmaatschappij van Italië, blij is met het overnamebod van concurrent Olivetti.

Het Amerikaanse weekblad waarschuwt de Europeanen maar vast voor de gevolgen van deze nieuwe manier van zakendoen. De aandeelhouders zullen er wel bij varen, en de winst van de nieuwe mega-ondernemingen gaat ongetwijfeld omhoog. Door 'herstructuring' zullen de bedrijven een stuk efficiënter en concurrerender worden. Maar het kost ook duizenden mensen hun baan.

Over Amerikaans kapitalisme gesproken. The Economist wijdt een verhaal aan junkbond-koning Michael Milken, die in de jaren tachtig stinkend rijk werd in de effectenhandel en vervolgens in het gevang verdween op beschuldiging van voorkennis. Inmiddels is hij weer back in business. Nee, niet in de effectenhandel, dat mag hij niet meer.

Een paar jaar geleden begon hij de stichting Cap cure, gespecialiseerd in onderzoek naar prostaatkanker - waardoor hij zelf getroffen werd -, hij schreef een kookboek 'Recipes for Fighting Cancer' en begon met zijn jongere broer Lowell de Wetenschap Universiteit, waarmee hij levenslang leren propageert. Sommige bewonderaars stellen hem op één lijn met Moeder Theresa. Het kan verkeren, dus.

Newsweek vertelt het verhaal van de Chinees Liu Guichen, wiens Volkswagen Santana het maar niet goed wilde doen. De garage kon niks vinden, waarop Liu zijn auto volplakte met reclame. Dat wil zeggen: met teksten als 'ik ben bedrogen' en 'deze auto is een ramp' maakte hij zijn ongenoegen kenbaar. Na negen maanden vond Volkswagen Shanghai het genoeg en sleepte hem voor de rechter. Toen ze de aanklacht lieten vallen, kwam Liu weer in actie. Hij eiste op zijn beurt zo'n twaalfduizend gulden wegens psychisch leed. De uitspraak laat nog op zich wachten. Maar Liu hoopt dat zijn voorbeeld doet volgen. En dat de Chinese consument een vuist gaat maken.

Die doet dat vooralsnog voorzichtig. De consumentenbeweging staat in de kinderschoenen, net als de wetgeving die de koper moet beschermen. Dergelijke bescherming is wel hard nodig. Zo werd vorig jaar in de provincie Shanxi methanol-alcohol verkocht als een likeurtje. Het dodelijke spul kostte 27 mensen het leven.

Het is geen apart thema in Der Spiegel, maar diverse statistiekjes tonen de kloof die er nog altijd door Duitsland loopt. Als het gaat om stemmen bij de Europese verkiezingen van 13 juni, zijn de verschillen nog niet zo groot. Ja, zegt tachtig procent van de Wessies, acht procent blijft thuis. Dat doen bijna twee keer zoveel Ossies (veertien procent), terwijl bijna twintig procent het nog niet weet. Voor Der Spiegel is het voldoende om te concluderen dat 'Europa in het westen ligt'. Veel sterker toont zich het contrast echter als het over de Navo-interventie in Joegoslavië gaat. Van de 'West-Duitsers' is 64 procent het eens met de acties, tegen nog geen veertig procent van de 'Oost-Duitsers'. Nog iets meer Ossies vinden dat de Duitsers al helemaal niets op de Balkan te zoeken hebben. Bijna zeventig procent van de West-Duitsers vindt echter dat het tijd wordt de geschiedenis de geschiedenis te laten. Een verklaring geeft het Duitse weekblad niet.

Nicole Lucas

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden