Pas als een Rus de kamer in keilt, gaat 'Supernova' leven

Supernova

Regie: Tamar van den Dop. Met Gaite Jansen, Tamar van den Dop.

***

Nederland heeft een traditie in films over levens waar te weinig leven in zit. Verveling en lamlendigheid onder polderjongeren was al een thema in uiteenlopende Nederlandse artistieke films, van 'Spetters' en 'Abel' tot 'Wilde Mossels'. In 'Supernova', de tweede film van Tamar van den Dop, naar een puberroman van Do van Ranst, gaat het om één meisje voor wie het leven een lange saaie middag schijnt, een eindeloze te warme zomer zonder iets om zich op te verheugen.

De zeventienjarige Meis (Gaite Jansen) woont met haar ouders in een huis aan een polderweg die voor het huis een scherpe bocht neemt en dan eindigt in een half afgemaakte brug. Een verkeersbord moet verhoeden dat auto's de voorgevel rammen, maar toch is het al zeven keer mis gegaan. De eerste die zo het huis in knalde, was Meis' vader die sindsdien in de WAO zit en zijn vrouw op de zenuwen werkt. Dochter Meis ziet toe en geeft (in voice-over) licht cynisch filosofisch commentaar terwijl ze met gestrekte armen en benen loom op het tapijt ligt, of vanuit de dakgoot over de velden staart. De gezinsleden (naast dochter, vader en moeder ook nog een dementerende, altijd nee schuddende oma) praten wel met elkaar, maar ze zouden even goed kunnen zwijgen, zo vast zitten ze. Drama haalt Meis vooral uit de amechtige zinnen in de boeketreeksboekjes van haar moeder - geen verstandig amusement voor een meisje van zeventien dat niets heeft om de fictie aan te toetsen.

Regisseuse Tamar van den Dop koos voor scheve camerahoeken en schellere kleuren; mooie vervreemdende beelden die zinderen, zoals de hitte zindert. Gaite Jansen is erg goed, ook als puber Meis die niet eens meer mokt maar in haar eentje in een andere Melkweg lijkt te leven. Jammer is alleen dat 'Supernova' zich in experimentele, observerende stijl niet helemaal aan de onveranderlijkheid van alles heeft weten te onttrekken; de film houdt lang iets statisch. Pas als er dan toch een Rus de kamer in keilt kan je opveren en met Meis de armen openspreiden. Eindelijk een botsing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden