Partijen besteden record aan reclame

HILVERSUM - Nog nooit hebben politieke partijen zoveel reclamezendtijd op radio en tv ingekocht als dit jaar. Alleen al bij de Ster is voor een kleine miljoen euro aan zendtijd bij elkaar gewinkeld.

Volgens Ster-verkoopdirecteur Buurman is dat bijna vijf keer zoveel als vier jaar geleden. ,,En daar kan ook nog meer bij komen.'' Want als de verkiezingskoorts stijgt, kunnen partijen extra zendtijd inkopen.

Ook de commerciële zenders van de Holland Media Groep (RTL4, RTL5, Yorin) en SBS Broadcasting (SBS, Net5, V8) zijn tevreden over de 'campagne-omzet' tot nu toe. ,,Wij hebben al voor een kleine 200000 euro verkocht'', zegt een woordvoerster van IP, dat voor de HMG zendtijd verkoopt. SBS-verkoopdirecteur Harold Zwaal: ,,Wij zetten iets soortgelijks om. En dat is lekker meegenomen natuurlijk''.

Net als vier jaar geleden willen de grote partijen ook graag de kiezer in de regio bereiken. ORN, Omroep Reclame Nederland, die voor regionale zenders reclametijd verkoopt, heeft het 'heel druk'. ,,Maar omzetcijfers geef ik u niet. Die zijn vertrouwelijk'', zegt een woordvoerster.

Hoeveel per partij wordt uitgegeven aan verkiezingsspotjes, is onduidelijk. Om 'strategische redenen' worden daarover geen mededelingen gedaan. Wel zijn radio en tv een 'hot' medium voor vrijwel alle grote, gevestigde partijen. Hun aanvankelijke vrees dat Leefbaar Nederland op grote schaal reclametijd zou inkopen, lijkt ongegrond na het vertrek van Pim Fortuyn. Diens lijst ontbeert verder het geld voor een betaalde campagne. Specifieke 'jongerencampagnes' zijn er niet. Zo is jongerenzender V8 voor politieke adverteerders niet extra interessant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden