Parkeertarieven stijgen verder

Automobilisten zijn melkkoe voor gemeente, vinden winkeliers

Parkeren is in een hoop gemeenten weer duurder geworden. Veertig procent van de gemeenten heeft zijn parkeertarieven verhoogd: ze deden dat gemiddeld met zo'n 6 procent. Dat blijkt uit een inventarisatie van Detailhandel Nederland, belangenorganisatie van winkeliers. Een uur parkeren op straat kost dit jaar gemiddeld 2,66 euro, een stijging van een procent.

Winkeliers klagen over deze tariefsverhogingen. Veel gemeenten gebruiken onze klanten om het gat in hun begroting te dichten, zeggen zij.

Ook de tarieven van parkeergarages gingen omhoog, dit jaar met 2 procent. Wel lijkt de rek uit de groei, want vorig jaar was die stijging nog 5 procent. Zo'n 70 procent van de parkeergarages veranderde zijn tarieven niet.

Geen gemeente sleutelde meer aan zijn parkeerprijzen dan Haarlem. De stad verhoogde de tarieven in het centrum met 20 procent. Dat moet parkeren op straat ontmoedigen en bezoekers stimuleren om hun auto in een parkeergarage te zetten. Als minder auto's rondjes door de stad rijden om een parkeerplek te zoeken, "bevordert dat de leefbaarheid in het centrum", zegt de gemeente.

Zo'n redenering, daar kunnen winkeliers met hun hoofd niet bij, aldus Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland. "Heel frappant, een stad moet drukte in zijn centrum stimuleren en niet ontmoedigen."

Op korte termijn maken gemeenten hun begroting misschien sluitend met meer parkeeropbrengsten. Maar het verhogen van de parkeertarieven is geen structurele oplossing, zegt Van de Graaf. "Het is een verkeerde reflex om de prijs te verhogen als de vraag naar parkeerplekken afneemt. Partijen moeten in deze zware tijden de tarieven verlagen. Gemeenten gebruiken de automobilist als melkkoe."

Het is eerder andersom, zegt Giuliano Mingardo, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en parkeerexpert. "De meeste gemeenten maken verlies op hun parkeerplekken en subsidiëren parkeerders juist. Steden hebben hun tarieven lang kunstmatig belachelijk laag gehouden, omdat zij de investeringskosten niet doorberekenden in de prijs. De economie is nog niet op zijn top en dus moeten gemeenten meer op hun begroting letten."

Parkeren op straat

Parkeren op straat is het duurst in hartje Amsterdam: 5 euro per uur. Op plek 2 en 3 komen Utrecht (4,48 euro) en Haarlem (3,90 euro). De prijzen zijn niet verhoogd maar juist verlaagd in Zoetermeer en Apeldoorn (van 2,93 naar 2,85). De eerste heeft met 1,28 euro voor een uur parkeren in het centrum, het laagste tarief van de 28 onderzochte gemeenten.

Parkeren in Oslo

Vergeleken met Oslo is Amsterdam-Centrum zo duur nog niet, blijkt uit cijfers van de ANWB. Op de duurste plekken zijn automobilisten daar 8,95 euro kwijt voor een uur parkeren. In Zagreb (Kroatië) ligt het maximum-tarief op 1,34 euro. De auto stallen bij warenhuis KaDeWe in Berlijn is zestig procent goedkoper dan bij De Bijenkorf in Amsterdam.

Parkeren in garage

In Zoetermeer, Hoofddorp en Middelburg zijn de parkeergarages het goedkoopst, en het duurst zijn ze in Amsterdam (6 euro per uur).

De snelste stijger is de Q-Park-garage aan de Gedempte Gracht in Den Haag; daar ging de prijs met 27 procent omhoog.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden