Parkeerplaatsen in centrum Amsterdam mogen opgeheven

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - De strijd tegen het 'negen-straatjes-plan' die de 101 bewoners en bedrijfseigenaren uit een deel van de Amsterdamse binnenstad hebben aangebonden, lijkt voorlopig in het voordeel van de Amsterdamse wethouder van verkeer, D66'er Rick ten Have, te zijn beslecht.

Gisteren bepaalde rechtbankpresident mr. R. Gisolf in kort geding dat het opheffen van de enkele honderden parkeerplaatsen in het bewuste gebied niet in strijd is met het Amsterdamse verkeersbeleid, zoals dat is geformuleerd in het Verkeers- en Inrichtingsplan (VIP) na het referendum over de autoluwe binnenstad in maart vorig jaar. Daarbij kwam overigens slechts een kleine 27 procent van de stemmers opdagen, en daarvan koos 53 procent voor een 'autoluwe' binnenstad.

Tijdens het kort geding, 24 november, betoogde de advocaat van de groep, mr. A. Bierenbroodspot, dat uit het referendum slechts blijkt dat 83,35 procent van de Amsterdammers niet in de maatregelen is geinteresseerd, en dat nu de term 'autoluw' door de gemeente wordt uitgelegd als 'autovrij'.

De boze bewoners en bedrijven uit het gebied, verenigd in de 'Grachtengordelgroep', protesteerden vooral tegen de verdwijning van 100 parkeerplaatsen op de Elandsgracht en 50 in negen straatjes die de grachten - Singel, Heren-, Keizers- en Prinsengracht - ter plekke met elkaar verbinden, zonder dat er vervangende parkeerruimte wordt gecreeerd.

Volgens Gisolf passen de maatregelen echter in het verkeersbeleid van de gemeente. Bovendien zal een groot deel van de opheffingsplannen voorlopig nog niet worden uitgevoerd, meende hij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden