Parijs wil Air France beter beschermen

Aandeelhouders Air France-KLM aan zet

Krijgt de Franse overheid meer invloed op Air France-KLM? Die vraag staat vandaag centraal als de aandeelhouders van het luchtvaartconcern moeten stemmen over het plan om trouwe aandeelhouders extra stemrecht te verlenen.

De stemming is het gevolg van een wet die Frankrijk vorig jaar heeft aangenomen. De zogeheten wet-Florange geeft aandeelhouders van Franse bedrijven die hun stukken meer dan twee jaar in bezit hebben, twee keer zo veel stemrecht als andere aandeelhouders. Bedrijven kunnen alleen van die regel af als hun aandeelhouders zich daar met een tweederde meerderheid tegen uitspreken.

De wet-Florange is, volgens de initiatiefnemers, bedoeld om de invloed te beperken van aandeelhouders die uit zijn op kortetermijnwinst en om ondernemingen te beschermen tegen vijandige overnames. Maar in de praktijk gebruikt de Franse overheid de wet om zijn invloed op Franse bedrijven te vergroten.

Zo ook bij Air France-KLM. De Franse overheid wil voorkomen dat aandeelhouders van de holding het dubbele stemrecht verwerpen. Om sterker te staan tijdens de aandeelhoudersvergadering, vergrootte Parijs zijn belang in Air France-KLM onlangs van 15,9 procent naar 17,6 procent. Dat kostte de Franse staat tussen de 33 en de 46 miljoen euro. Bij autofabrikant Renault deed de Franse staat een paar weken geleden hetzelfde. Daar schroefde de overheid zijn belang op naar bijna 20 procent.

Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen Bankiers, acht de kans groot dat de staat genoeg aandelen heeft ingekocht om zijn doel te bereiken. "Air France zelf rekent erop dat Frankrijk zijn huiswerk goed heeft gemaakt. De Franse staat heeft zijn belang met slechts 1,7 procentpunt vergroot. Bij aandeelhoudersvergaderingen komt vaak maar de helft van de aandeelhouders opdagen. In dat geval is het belang van de staat groot genoeg om niet aan die tweederde meerderheid te komen."

Volgens de analist is het niet goed voor Air France-KLM als Frankrijk zijn invloed op het Frans-Nederlandse bedrijf vergroot. "Bij een socialistische regering als die van Hollande liggen ontslagen gevoelig. Zeker als het gaat om Franse banen. Dat maakt het afslanken van Air France er niet gemakkelijker op, terwijl gedwongen ontslagen toch echt noodzakelijk zijn." Omdat Air France is ingehaald door budgetmaatschappijen en nieuwe maatschappijen uit de Golfregio, schrapte het bedrijf de afgelopen drie jaar al meer dan 7500 banen.

Om zulke ontslaggolven te voorkomen, verdedigt Frankrijk traditioneel zijn belangrijkste bedrijven. Maar, zegt Versteeg, Franse bedrijven hebben in het verleden geen baat gehad bij die bescherming. Versteeg: "Die maakte Franse bedrijven alleen maar ongevoelig voor de markt."

Nu de Franse overheid vermoedelijk haar greep op Air France-KLM verstevigt, moet Nederland dat ook doen, vindt Jan van den Brink, FNV-bestuurder voor het grondpersoneel.

"De Nederlandse overheid moet goed kijken of zij ook extra aandelen wil inkopen van KLM of de holding Air France-KLM. De overheid heeft te lang een uiterst liberaal beleid gevoerd en is nu een te kleine aandeelhouder voor de omvang die KLM heeft. Het is helemaal niet gek dat een overheid aandelen heeft in een luchtvaartbedrijf, omdat staten ook landingsrechten verlenen."

Golfstaten krijgen niet meer landingsrechten

Nederland zal voorlopig geen nieuwe landingsrechten verlenen aan maatschappijen uit de Golfstaten. Dat liet staatssecretaris Wilma Mansveld dinsdag weten in 'Nieuwsuur'. Luchtvaartbedrijven uit het Midden-Oosten moeten het voorlopig doen met de ruimte die zij nu op Schiphol hebben.

De staatssecretaris wil hun pas meer rechten verlenen als er een einde komt aan de oneerlijke concurrentie waar maatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar Airways volgens Mansveld van profiteren.

Aan de samenwerking tussen Alitalia en Air France-KLM komt in januari 2017 een einde. Volgens de topman van de Italiaanse maatschappij beperken de huidige afspraken de mogelijkheden om een eigen koers te bepalen. De overeenkomsten dateren uit een tijd dat Alitalia er financieel een stuk slechter voorstond. Sinds vorig jaar is Etihad grootaandeelhouder van Alitalia met een belang van 49 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden