parels

Arme vrouwen in de sloppenwijken van Istanbul aan een beter bestaan helpen: dat is het doel van het Turks-Amerikaans bedrijf Potomya. Hoe? Door die vrouwen kleertjes te laten haken en breien. Markant detail: de producten zijn voor honden. Zo’n initiatief maakt nieuwsgierig. Hoe heeft dit bedrijf deze eenvoudige vrouwen uitgelegd dat baasjes in het Westen tegenwoordig hun honden – in islamitisch oogpunt enigszins onreine dieren – in mantelpakjes steken en swarovski-kristallen opspelden?

Nu op de hoek van elke straat nagemaakte merktasjes te vinden zijn, is het verkrijgen van nog exclusievere tasjes voor de designliefhebber een dure zaak. Wie wil bezuinigen, bezoekt de site www.Mydesignerbag.co.uk. Daar kun je voor een maandelijks bedrag de hipste handtasjes lenen en na een paar weken of maanden de Gucci’s en Veneta’s retourneren. Een lidmaatschap kost tussen de 13 tot 245 euro (het couture-lidmaatschap).

Wie denkt dat zelfontplooiing het hoogste goed is, loopt toch wel een beetje achter. Vooral het streven het ’gewone publiek’, het plebs van weleer, te ontstijgen, hoort de drijfveer te zijn. En als dat onszelf niet lukt via ’Idols’, dan moeten tenminste onze huisdieren véél leuker en beter zijn dan de huisdieren van de buren. Bridget Maasland helpt baasjes aan een beroemde hond met het programma ’Woef! Hoe word ik een beroemde hond?’ Ja, het is dezelfde Maasland die uit de kleren ging in Playboy voor... arme en mishandelde honden in Roemenië.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden