Parels uit de Franse barok

Archiv

Geen ander heeft zo veel betekend voor de wederopstanding van de Franse barokcomponist Marc-Antoine Charpentier als de Amerikaanse dirigent William Christie. Hij was het die met het barokensemble Les Arts Florissants de opera ’Médée’ – een meesterwerk – op de kaart zette. ’Médée’ figureert groots op de samenwerking tussen Anne Sofie von Otter en Christie. De grote aria’s van de tragische Medea staan erop (zoals het geweldige ’Noires filles du Styx’), afgewisseld met toepasselijke ’airs de cours’ van Lambert. Na Médée komt die andere grote tragische figuur langs: Phèdre uit Rameau’s ’Hippolyte et Aricie’. Haar grote klacht ’Quelle plainte’ is een van de hoogtepunten uit de Franse barokmuziek. Von Otter zingt de fragmenten met koninklijke allure en met verscheurende hartstocht. Het is pas haar eerste opname van Franse barokmuziek. In het cd-boekje dankt ze onder anderen Marc Minkowski, die haar in de geheimen ervan inwijdde. (PvdL)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden